@article { author = {miri, Mohammad}, title = {نسبت انسان کامل با انسان الحیوان در علم‌النفس ابن عربی}, journal = {حکمت عرفانی 1، پاییز 1390}, volume = {1}, number = {1}, pages = {69-85}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2645-8217}, eissn = {2980-826X}, doi = {}, abstract = {Are all the questions on perfect man discussed by Ibn 'Arabi related only to perfect man and has nothing to do other type of men? This is the fundamental question with which the present paper is concerned. There are at least two common features between the perfect man and imperfect man (Insän al-Haywän), and all human beings share the judgments related to these two features. 1. All human beings share most judgments related to the arc of descent. 2. The judgments are considered to be actual in the case of perfect man and they can be proved to be potential in the case of imperfect man. Therefore, in Ibn Arabi's mystical psychology, the judgments related to perfect man can apply to all people according to one these features, and they can be used to investigate his viewpoint on different psychological questions. On the contrary, the judgments that Ibn 'Arabi proves for the attainment of perfection by man are exclusive to him and can only potentially apply to other people. }, keywords = {perfect man, imperfect man (Insän Al-haywän), the knowledge of soul, Ibn 'Arabi, }, title_fa = {نسبت انسان کامل با انسان الحیوان در علم‌النفس ابن عربی}, abstract_fa ={آیا همه مسائلی که ابن عربی پیرامون انسان کامل طرح کرده است، اختصاص به انسان کامل دارد و شامل سایر انسان ها نمی شود؟ این اساسی ترین سؤالی است که این مقاله به دنبال پاسخ آن است. بین انسان کامل و انسان الحیوان، دست کم دو وجه اشتراک وجود دارد که همه افراد انسانی، در احکام مربوط به این دو جهت با هم مشترک هستند. 1. همه انسان ها در غالب احکام مربوط به قوس نزول، مشترکند. 2. احکامی که در انسان کامل، به صورت بالفعل مطرح است، در انسان الحیوان نیز به صورت بالقوه قابل اثبات است. بنابراین، احکام مربوط به انسان کامل از یکی از دو جهت فوق، در علم النفس عرفانی در مکتب ابن عربی، قابل سرایت به همه افراد نوع انسانی خواهد بود. می توان از آنها در بررسی دیدگاه ابن عربی در باب مسائل مختلف علم النفس بهره برد. در مقابل، احکامی که ابن عربی از جهت کمالی انسان کامل، برای انسان اثبات می کند، مختص وی بوده و تنها به صورت بالقوه شامل سایر انسان ها خواهد شد.}, keywords_fa = {انسان كامل، انسان الحيوان، علم‌النفس، ابن‌عربي. ,}, url = {https://erfani.nashriyat.ir/node/11}, eprint = {https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/04.pdf} }