@article { author = {, Reza and , Somayyeh}, title = {بررسی و نقد دلایل ناهمسانی خلود و عذاب در اندیشه‌ی ابن‌عربی و تابعان}, journal = {انوار معرفت 16، بهار و تابستان 98}, volume = {8}, number = {1}, pages = {85-104}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2645-8217}, eissn = {2980-826X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی و نقد دلایل ناهمسانی خلود و عذاب در اندیشه‌ی ابن‌عربی و تابعان}, abstract_fa ={از جمله نقدهای مهم منتقدان مکتب ابن عربی، تأویلات غریبی است که او و برخی تابعانش دربارة برخی آیات قرآن ارائه دادهاند و در شمار آنها مسئلة خلود در جهنم است. ابن عربی با انکار ملازمه و همسانی «خلود در دوزخ» و «معذب بودن» بر این باور است که مخلدان در آتش و جهنم، با گذر از دورهای، با آنکه در جهنم جاودانهاند، معذب نخواهند بود و به گونه ای از تنعّم میرسند. این دسته کوشیده اند با بهرهگیری از مبانی تصوف و عرفان، همچون فطرت، سبقت رحمت بر غضب، جواز تخلف وعید الهی و... این مدعا را به اثبات برسانند. در این نوشتار برآنیم تا ضمن اشاره به دلایل، به بررسی و نقد آنها بپردازیم. از منظری کلان، دو گونه نقد بر نظریه و استدلال های ابن عربی وارد است نخست آنکه برخی مبانی به نظر درست یا دقیق نمیآید؛ دوم با فرض پذیرش برخی مبانی، نمیتوان به درستی مدعای مورد نظر رسید و استدلال صورت گرفته خدشهپذیر است. }, keywords_fa = {عذاب ,تأویل ,ابن‌عربی ,آیات خلود ,انقطاع عذاب ,خلود در دوزخ ,}, url = {https://erfani.nashriyat.ir/node/155}, eprint = {https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/6_11.pdf} }