TY - JOUR ID - 155 TI - بررسی و نقد دلایل ناهمسانی خلود و عذاب در اندیشه‌ی ابن‌عربی و تابعان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 17 LA - fa SN - 2645-8217 AU - Reza, AD - استادیار AU - Somayyeh, AD - دانشجوی دکتری - عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 1 SP - 85EP - 104عذاب ,تأویل ,ابن‌عربی ,آیات خلود ,انقطاع عذاب ,خلود در دوزخ ,DO - AB - از جمله نقدهای مهم منتقدان مکتب ابن عربی، تأویلات غریبی است که او و برخی تابعانش دربارة برخی آیات قرآن ارائه دادهاند و در شمار آنها مسئلة خلود در جهنم است. ابن عربی با انکار ملازمه و همسانی «خلود در دوزخ» و «معذب بودن» بر این باور است که مخلدان در آتش و جهنم، با گذر از دورهای، با آنکه در جهنم جاودانهاند، معذب نخواهند بود و به گونه ای از تنعّم میرسند. این دسته کوشیده اند با بهرهگیری از مبانی تصوف و عرفان، همچون فطرت، سبقت رحمت بر غضب، جواز تخلف وعید الهی و... این مدعا را به اثبات برسانند. در این نوشتار برآنیم تا ضمن اشاره به دلایل، به بررسی و نقد آنها بپردازیم. از منظری کلان، دو گونه نقد بر نظریه و استدلال های ابن عربی وارد است نخست آنکه برخی مبانی به نظر درست یا دقیق نمیآید؛ دوم با فرض پذیرش برخی مبانی، نمیتوان به درستی مدعای مورد نظر رسید و استدلال صورت گرفته خدشهپذیر است.  UR - https://erfani.nashriyat.ir/node/155 L1 - https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/6_11.pdf ER -