@article { author = {Gilanpoor, Mohammad hosein}, title = {چیستی تأویل عرفانی قرآن و نسبت آن با تأویل فنی}, journal = {انوار معرفت 19، پاییز و زمستان 1399}, volume = {9}, number = {2}, pages = {33-46}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2645-8217}, eissn = {2980-826X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چیستی تأویل عرفانی قرآن و نسبت آن با تأویل فنی}, abstract_fa ={عالمان و محققان دینی دربارة شرح و تفسیر «تأویل  قرآن» سخنان مختلفی بیان کرده و اصطلاحات متنوعی را پدید آورده اند. در عرف عرفان و لسان اندیشمندان، به طور رایج فهم و شرح آیات الهی به وسیلة عارفان، «تأویل» نام گرفته است که با ذوق خاص و ارائة مفاهیم ویژه همراه است. بررسی تأویل قرآن نزد عرفا و اینکه چرا فهم خود را فهم تأویل می دانند، تابع تبیین مبانی معرفتی و هستی شناختی عرفانی است که آثار ابن عربی و پیروان او بهترین منبع این بررسی است. در دیدگاه ابن عربی، فهم و شناخت هر حقیقتی، از جمله فهم تأویل و حقیقت قرآن، تنها وقتی حاصل می شود که مبادی ادراک قلب حقیقی انسان از راه تصفیة باطن گشوده شود و محل دریافت تجلیات ذاتی و اسمائی گردد. این نوع اخذ علم، خصوصیت اصلی و فصل ممیز معارف عرفانی است و راه بدیلی ندارد. در قبال این ادعا، راه بدیلی  با عنوان تأویل فنی قرآن طرح شده است که این مقاله به نقد آن اشاره دارد. }, keywords_fa = {شهود عرفانی ,ظاهر قرآن ,طهارت ,ابن‌عربی ,تنزیل قرآن ,بطن قرآن ,تأویل فنی ,تأویل عرفانی قرآن ,}, url = {https://erfani.nashriyat.ir/node/176}, eprint = {https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/3_13.pdf} }