@article { author = {Kermani, Alireza}, title = {آسیب‌شناسی عرفان؛ بازخوانی جایگاه عرفان از منظر علامه مصباح یزدی *}, journal = {انوار معرفت 22، بهار و تابستان 1401}, volume = {11}, number = {1}, pages = {115-130}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2645-8217}, eissn = {2980-826X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آسیب‌شناسی عرفان؛ بازخوانی جایگاه عرفان از منظر علامه مصباح یزدی *}, abstract_fa ={عرفان شناخت شهودی خداست که بی حجاب مفاهیم حاصل می شود. چنین شناختی برتر از شناخت غایبانه ای است که از طریق برهان و استدلال به دست می آید. عالمان حوزوی و از جمله علامه مصباح یزدی یادآوری می کنند که این برتری نه به معنای برتری هر آن چیزی است که به «عرفان» معروف است و نه به معنای تنقیص شناخت های عقلی. از دیدگاه ایشان، اگرچه یافت شهودی یافتی عینی و بدون حجاب از حقیقتی سلوکی یا وجودی است، گزاره های عرفانی برآمده از شهودات عرفانی، برای غیرعارف، نقل هایی هستند که معیار ارزیابی آنها بسته به نوع گزاره، عقل است و شرع. در این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی دیدگاه علامه مصباح یزدی در مورد جایگاه عرفان و آسبب های احتمالی آن بررسی می شود و به این نکته اشاره می شود که عقل نه فقط در فهم و ارزیابی گزاره های عرفانی کارآمد است، بلکه برای تشخیص طریقت سلوک هم لازم است.}, keywords_fa = {دین ,عقل ,عرفان ,علامه مصباح یزدی ,حوزه علمیه قم ,آسیب‌شناسی عرفان ,}, url = {https://erfani.nashriyat.ir/node/208}, eprint = {https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/8_1.pdf} }