@article { author = {Amini nejad, Ali}, title = {حلّاج از منظر توقیع امام عصر (عج)}, journal = {حکمت عرفانی 3، بهار 1391}, volume = {1}, number = {3}, pages = {39-56}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2645-8217}, eissn = {2980-826X}, doi = {}, abstract = {Hussein b. Mansur Hallāj is one of famous personages of Islamic mysticism and Sufism. A significant part of Islamic and international works is dedicated to discussions on his personality. There have also been different attitudes towards him in Shiʻah society. The present paper studies Hallāj's personality from the view point of Twelfth Imam's letter. Since a long time ago, especially at the time when social atmosphere was against Sufism and mysticism, it was taken for granted that twelfth Imam had cursed and rejected Hallāj in his letter which has been issued later by his third special deputy, Hussein b. Ruh. Some scholars has used this to criticize Islamic Sufism and mysticism altogether. Scrutinizing the issue, the present paper proves that not only there is no implicit or explicit reference to Hallāj and his mystical dimensions in Imam's letter but also it seems that Imam had very delicately separated these dimensions from doctrinal deviations and conducts of such individuals as Shalmaghāni. }, keywords = {the letter of the Imam of Age, Hallāj, Islamic Sufism and mysticism, }, title_fa = {حلّاج از منظر توقیع امام عصر (عج)}, abstract_fa ={حسین بن منصور حلاج از چهره هایِ سرشناس تصوف و عرفان اسلامی است. گفت وگوها درباره‌ی شخصیت وی، بخش قابل توجهی از آثار جهانی و اسلامی را به خود اختصاص داده است. در جامعه شیعی نیز گرایش های مختلفی درباره او شکل گرفته است. این مقاله، به بررسی شخصیت حلاج از منظر توقیع حضرت ولی عصر(عج) می پردازد. از دیر زمان خصوصاً در جو ضد تصوف و عرفان ـ ملعون و مطرود شدن حلاج توسط حضرت در توقیعی که توسط حسین بن روح سومین نائب خاص آن حضرت صادر شده است، امری مسلّم انگاشته شده و برخی نیز این معنا را در نقد کل تصوف و عرفان اسلامی بهره برده اند. این مقاله با بررسی دقیق این موضوع، روشن می کند که نه تنها تصریحی و بلکه حتی اشاره ایی در کلام حضرت به حلاج و ابعاد عرفانی او وجود ندارد، بلکه به نظر می رسد بر خلاف برداشت جامعه شیعی در عصر صدور توقیع، حضرت به صورتی بسیار ظریف، جنبه های عرفانی حلاج را از انحرافات عقیدتی و سلوکی افرادی مثل شلمغانی جدا کرده است.}, keywords_fa = {توقيع حضرت ولي عصر، حلّاج، تصوف، و عرفان اسلامي. ,}, url = {https://erfani.nashriyat.ir/node/32}, eprint = {https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/2_0.pdf} }