@article { author = {Mirsadeqi, Seyyed Ghasem}, title = {تحلیل صد منزل عرفانی بر مبنای لایه‌های بطونی انسان، در اندیشه‌ی ملاّعبدالرزاق کاشانی}, journal = {حکمت عرفانی 3، بهار 1391}, volume = {1}, number = {3}, pages = {57-80}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2645-8217}, eissn = {2980-826X}, doi = {}, abstract = {Divine mystics have understood man as an outspread reality and expanded effluence that is a limitless creature in terms of his perfections with no limitation. Man is a novel mixture whose mystery is from Divine World, his spirit is from immaterial world, and his body is from material world. He feels the final state of nearness to God through passing inner worlds and reaching to his depths of reality. Based on seven inner dimensions of religious texts and inner dimensions of world of existence, seven inner dimensions have been considered for man, which are called "human seven inner dimensions". These inner levels are called respectively "soul", "heart", "intellect", " spirit", "mystery", " hidden", and "most hidden". Mullā ʻAbd al-Razzāq Kāshāni has referred to the three main stages in man's existence as "soul", "heart", and "spirit". He has mentioned seven inner dimensions and then ten inner dimensions by expanding these modes of being and has analyzed and explained the logical arrangement of one hundred abodes discussed by Khawajah 'Abdullāh Ansari, using the principle of "human seven inner dimensions". }, keywords = {inner dimensions, soul, Heart, intellect, spirit, mystery, hidden, more hidden, invisible., }, title_fa = {تحلیل صد منزل عرفانی بر مبنای لایه‌های بطونی انسان، در اندیشه‌ی ملاّعبدالرزاق کاشانی}, abstract_fa ={عارفان الهی با استمداد از متون دینی و بر اساس کشف و شهودِ خود، انسان را حقیقتی گسترده و فیضی منبسط یافته اند که در کمالات، موجودِ بی نهایتی است که هیچ حدّی ندارد. انسان طُرفِه معجونی است که سِرّ او از عالم اله، روحش از عالم مجرّدات، و بدنش از عالم ماده است و با گذر از عوالم درونی و رسیدن به مغزای حقیقتِ خود، نهایت قربِ به حق تعالی را احساس می کند. بر اساس بطون هفت گانة متون دینی و نیز بطون عالم وجود، که در لسان شریعت آمده و تطابق آنها با نسخة انسانی، بطون هفت گانه ای را در انسان در نظر گرفته و به عنوان «بطون سبعة انسانی» قلمداد کرده اند. این لایه های باطنی را ـ به ترتیب ـ «نفس»، «قلب»، «عقل»، «روح»، «سرّ»، «خفیّ» و «اخفی»، خوانده اند. ملاعبدالرزاق کاشانی مراحل سه گانة اصلی در وجود انسان را به نام های «نفس»، «قلب» و «روح» می نامد و با گسترش این نشئات، هفت بطن و سپس ده بطن ذکر می کند و با دست مایة قاعدة «بطون سبعة انسانی»، به تحلیل و بیان چینش منطقی منازل یکصدگانة عنوان شده توسط خواجه عبدالله انصاری می پردازد.}, keywords_fa = {بطون، نفس، قلب، عقل، روح، سرّ، خفي، أخفي، غيب. ,}, url = {https://erfani.nashriyat.ir/node/33}, eprint = {https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/3_0.pdf} }