TY - JOUR ID - 33 TI - تحلیل صد منزل عرفانی بر مبنای لایه‌های بطونی انسان، در اندیشه‌ی ملاّعبدالرزاق کاشانی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 17 LA - fa SN - 2645-8217 AU - Seyyed Ghasem, Mirsadeqi AD - سطح 3 حوزه علمیه - رشته کلام اسلامی / پژوهشگر دایره المعارف علوم عقلی اسلامی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 3 SP - 57EP - 80بطون، نفس، قلب، عقل، روح، سرّ، خفي، أخفي، غيب. ,DO - AB - عارفان الهی با استمداد از متون دینی و بر اساس کشف و شهودِ خود، انسان را حقیقتی گسترده و فیضی منبسط یافته اند که در کمالات، موجودِ بی نهایتی است که هیچ حدّی ندارد. انسان طُرفِه معجونی است که سِرّ او از عالم اله، روحش از عالم مجرّدات، و بدنش از عالم ماده است و با گذر از عوالم درونی و رسیدن به مغزای حقیقتِ خود، نهایت قربِ به حق تعالی را احساس می کند. بر اساس بطون هفت گانة متون دینی و نیز بطون عالم وجود، که در لسان شریعت آمده و تطابق آنها با نسخة انسانی، بطون هفت گانه ای را در انسان در نظر گرفته و به عنوان «بطون سبعة انسانی» قلمداد کرده اند. این لایه های باطنی را ـ به ترتیب ـ «نفس»، «قلب»، «عقل»، «روح»، «سرّ»، «خفیّ» و «اخفی»، خوانده اند. ملاعبدالرزاق کاشانی مراحل سه گانة اصلی در وجود انسان را به نام های «نفس»، «قلب» و «روح» می نامد و با گسترش این نشئات، هفت بطن و سپس ده بطن ذکر می کند و با دست مایة قاعدة «بطون سبعة انسانی»، به تحلیل و بیان چینش منطقی منازل یکصدگانة عنوان شده توسط خواجه عبدالله انصاری می پردازد. UR - https://erfani.nashriyat.ir/node/33 L1 - https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/3_0.pdf ER -