@article { author = {hasanzadehkarimabad, Dawood}, title = {مراتب قرب در عرفان اسلامی}, journal = {حکمت عرفانی 4، پاییز و زمستان 1391}, volume = {1}, number = {4}, pages = {89-106}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2645-8217}, eissn = {2980-826X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مراتب قرب در عرفان اسلامی}, abstract_fa ={نگاه هستی شناختی و سلوکی به مسئله قرب حق و خلق با یکدیگر و بیان مراتب آن در عرفان اسلامی اهمیت زیادی دارد. از منظر هستی شناسی عرفانی، که مبتنی بر وحدت شخصیه وجود و نظریه تجلی است، دو وجه ارتباطی عام و خاص میان خلق و حق وجود دارد؛ قربی را که انسان در سایه‌ی پیمودن دو راه ارتباطی باواسطه و بی واسطه بین خود و حق، به دست می آورد، «قرب سلوکی» می نامند. در مقابل، «قرب وجودی»، همان جلوه حق بودن انسان است. قرب سلوکی در سایه‌ی بهره مندی از نوافل و فرائض، خود مراتبی دارد که با تحصیل نوافل یا جمع میان نوافل و فرائض و... مراتبی از دایره‌ی کمال و ولایت و دوایر نظیر آن ترسیم می شود. همچنین نیز با تقدّم و تأخّر یکی از آن دو، که «سیر محبّی» یا «سیر محبوبی» نامیده می شود، به اعتباری دیگر چهار مرتبه محبّت، توحید، معرفت و تحقیق با عنوان مراتب قرب شکل می گیرد.}, keywords_fa = {نفس ,انسان ,روح بخارى ,بدن ,ابن‌عربی ,مرتبه مثالی ,}, url = {https://erfani.nashriyat.ir/node/44}, eprint = {https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/5.pdf} }