TY - JOUR ID - 44 TI - مراتب قرب در عرفان اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 17 LA - fa SN - 2645-8217 AU - Dawood, hasanzadehkarimabad AD - استادیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 4 SP - 89EP - 106نفس ,انسان ,روح بخارى ,بدن ,ابن‌عربی ,مرتبه مثالی ,DO - AB - نگاه هستی شناختی و سلوکی به مسئله قرب حق و خلق با یکدیگر و بیان مراتب آن در عرفان اسلامی اهمیت زیادی دارد. از منظر هستی شناسی عرفانی، که مبتنی بر وحدت شخصیه وجود و نظریه تجلی است، دو وجه ارتباطی عام و خاص میان خلق و حق وجود دارد؛ قربی را که انسان در سایه‌ی پیمودن دو راه ارتباطی باواسطه و بی واسطه بین خود و حق، به دست می آورد، «قرب سلوکی» می نامند. در مقابل، «قرب وجودی»، همان جلوه حق بودن انسان است. قرب سلوکی در سایه‌ی بهره مندی از نوافل و فرائض، خود مراتبی دارد که با تحصیل نوافل یا جمع میان نوافل و فرائض و... مراتبی از دایره‌ی کمال و ولایت و دوایر نظیر آن ترسیم می شود. همچنین نیز با تقدّم و تأخّر یکی از آن دو، که «سیر محبّی» یا «سیر محبوبی» نامیده می شود، به اعتباری دیگر چهار مرتبه محبّت، توحید، معرفت و تحقیق با عنوان مراتب قرب شکل می گیرد. UR - https://erfani.nashriyat.ir/node/44 L1 - https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/5.pdf ER -