TY - JOUR ID - 5000542 TI - بررسی ادلة عقلی و شواهد نقلی و عرفانی حکم‌ناپذیری ذات الهی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 17 LA - fa SN - 2645-8217 AU - Ahmad, Saeidi AD - دانشیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 12 IS - 2 SP - 7EP - 22ذات ,تعین ,مطلق ,حکم‌ناپذیری ,عرفان ,DO - 10.22034/erfani.2024.5000542 AB - قطعاً خداوند را می‌توان شناخت و می‌توان توصیف کرد، اما در اینکه خداوند را به چه اندازه می‌توان شناخت و توصیف کرد، اختلافات زیادی وجود دارد. برخی معتقدند: خداوند را اجمالاً هم با علم حضوری و هم با علم حصولی می‌توان شناخت. برخی دیگر معتقدند: خداوند را فقط به صورت حصولی و از راه افعال و آثارش می‌توان شناخت. عرفا معتقدند: ذات خداوند را، هم با علم حضوری و هم با علم حصولی می‌توان شناخت، ولی به اندازه‌ای که در افعال خود ظهور کرده است، نه به‌صورتی‌که فی‌نفسه هست. به‌عبارت دیگر،‌ از نظر عرفا، شناخت حضوری و حصولی افعال و تجلیات و تعینات خداوند، شناخت حضوری و حصولی خود خداوند به صورت محدود و از ورای حجاب و از دریچة تجلیات است، و هیچ مخلوقی نمی‌تواند بیش از این مقدار، یعنی به صورت مستقیم و بدون حجاب تجلی و تعین، خداوند را با علوم حضوری و حصولی بیابد و توصیف کند. این مقاله با روش تحلیلی ـ توصیفی، برخی از دلایل عقلی و شواهد نقلی و عرفانی آموزة «حکم‌ناپذیری ذات بدون حجاب تعینات» را بررسی کرده است.ما در این مقاله، در ضمن ارائة شواهدی از متون عرفانی «حکم‌ناپذیری ذات بدون حجاب تعینات»، با روش تحلیلی و توصیفی، برخی از شواهد نقلی و ادلة عقلی این اندیشه را بررسی کرده‌ و نشان داده‌ایم که این آموزه برخلاف عقل و شرع نیست. UR - https://erfani.nashriyat.ir/node/5000542 L1 - https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/5000542-1738124630.pdf ER -