TY - JOUR ID - 5000826 TI - نقد و بررسی نظریة «رؤیاانگاری وحی» با رویکرد عرفانی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 17 LA - fa SN - 2645-8217 AU - Morteza, Zadehbamari AD - دکتری فلسفه اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Hosein, mozaffari AD - استادیار - مؤسسه امام خمینی(ره) Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 1 SP - 75EP - 92وحي ,رؤيا ,رؤباانگاري ,عرفان اسلامي ,سروش ,DO - 10.22034/erfani.2024.5000826 AB - از منظر سروش، وحی همان رؤیا و رؤیا نیز همان وحی است. ایشان به‌صراحت قرآن را از جنس خواب و نبی اکرم(ص) را راوی رؤیاهای رسولانه می‌داند. وی با استشهاد به آراء اهل معرفت معتقد است: جبرئیل محصول قوة خیال رسول‌الله(ص) و شأنی از شئون ایشان است. از دیدگاه وی وجود تناقضات و به‌کار رفتن واژگان مبهم در قرآن، مؤید نظریة «رؤیای نبوی» است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و انتقادی اصل ادعای سروش و استشهادات وی را بررسی کرده و روشن ‌ساخته که اصل ادعای او مخدوش و استشهادات وی ناتمام است؛ زیرا: ۱. رؤیایی که مقدم بر آمدن جبرئیل است، وحی نیست، بلکه شبه‌‌وحی و از اسباب و مقدمات نبوت است و پس از آن، جبرئیل رسالت و به تبع آن، قرآن را برای ایشان از جانب خداوند آورد. بنابراین وحی رؤیایی از سنخ الهام و قبل از نزول ملک است، در حالی ‌که وحی رسالی و نزول قرآن با واسطة ملک، آن هم در بیداری صورت می‌گیرد. ۲. مطابق آموزة سریان انسان کامل، علم انسان به‌ مراتب عالم، همان علم او به مراتب خویش است که از سنخ علم حضوری است. بدین‌روی خطا در آن راه ندارد. ۳. هرچند قرآن به معنای تدوینی آن در مرتبة مادی به‌طور کامل نازل نشده، با این حال، وجود نسخة عقلی آن، مصحح اطلاق واژه «کتاب» بر آن است. UR - https://erfani.nashriyat.ir/node/5000826 L1 - https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/5000826-1733810103.pdf ER -