@article { author = {Imaninasab, Ali and Izadpanah, Abbas and Shahrokhi, Seyyed Ahmad Reza}, title = {بررسی حقیقت انسان در صقع ربوبی از منظر سعیدالدین فرغانی و پیامدهای کلامی آن}, journal = {انوار معرفت 26 ، بهار و تابستان 1403}, volume = {13}, number = {1}, pages = {21-38}, year = {2024}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2645-8217}, eissn = {2980-826X}, doi = {10.22034/erfani.2025.5001359}, abstract = {Different schools of thought in the Islamic world have proposed theories regarding the truth of man based on their accepted principles, generally focusing on the external existence of the human truth. However, in the mystical worldview, where all beings are manifestations of God's existence, not only the external existence of human truth but also the origins of their being in the station of essence and the truth in the divine Suqʿ can be examined. Farghani, as one of the most prominent mystics of the Ibn Arabi school, presented profound anthropological discussions about the truth of man in his works. This study examines the essence and the stages of the divine Suqʿ (first and second stages) and concludes that, according to Farghani, the source of human existence is the divine essence. The truth of man can be sought in all the stages of the divine Suqʿ, though this truth possesses its own specific characteristics in each stage. Overall, Farghani's views on the divine existence as the origin of human existence and the presence of human truth in the divine Suqʿ align with the philosophical system of Mulla Sadra and are also compatible with various Qur’anic verses and hadiths. Farghani's interpretations of verses and narratives, even if contrary to the initial appearances of certain verses and hadiths, agree with the apparent meanings of others. His views on the divine existence as the origin of human existence and man's journey in the divine Suqʿ have significant theological implications discussed in this research.}, keywords = {truth of human, divine Suqʿ, Farghani, fixed essences, nature, the Muhammadan truth, }, title_fa = {بررسی حقیقت انسان در صقع ربوبی از منظر سعیدالدین فرغانی و پیامدهای کلامی آن}, abstract_fa ={نحله‌های مختلف فکری در جهان اسلام هریک بر اساس مبانی پذیرفتة خود، در باب اینکه حقیقت انسان چیست، نظریاتی ارائه داده‌اند که عموماً ناظر به وجود خارجی حقیقت انسان است؛ اما در جهان‌بینی عرفانی که موجودات همگی تجلیاتی از وجود خداوند هستند، علاوه بر اینکه می‌توان وجود خارجی حقیقت انسان مخلوق را بررسی کرد، می‌توان به مبادی وجود او در مقام ذات و حقیقت آنکه در صقع ربوبی است، نیز نظر کرد. فرغانی، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین عارفان مکتب ابن‌عربی، در آثار خود، مباحث انسان‌شناسانۀ عمیقی در باب حقیقت انسان ارائه کرده که در این نوشتار با بررسی مقام ذات و مراتب صقع ربوبی (مرتبة اول و مرتبة دوم) می‌توان به این نتیجه دست یافت که از نگاه فرغانی، سرچشمة وجود انسان ذات الهی است و حقیقت انسان را در تمام مراتب صقع ربوبی می‌توان جست‌وجو کرد که البته این حقیقت در هر یک از این مراتب، ویژگی‌های خاص خود را دارد. کلیت آراء فرغانی در باب سرچشمه‌‌گرفتن وجود انسان از وجود الهی و حضور حقیقت انسان در صقع ربوبی، علاوه بر اینکه با دستگاه فلسفی ملاصدرا همخوانی دارد، با آیات و روایات نیز سازگار است؛ زیرا برداشت‌های فرغانی از آیات و احادیث، حتی اگر برخلاف ظهور بدوی برخی آیات و روایات باشند، موافق ظواهر برخی دیگر از آیات و روایات‌اند. آراء فرغانی درباب سرچشمه‌گرفتن وجود انسان از وجود الهی و سیر انسان در صقع ربوبی دارای پیامدهای کلامی مهمی است که در این تحقیق به آنها اشاره شده است.}, keywords_fa = {حقیقت انسان ,صقع ربوبی ,فرغانی ,اعیان ثابته ,طینت ,حقیقت محمدیه ,}, url = {https://erfani.nashriyat.ir/node/5001359}, eprint = {https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/5001359-1755405089.pdf} }