@article { author = {Mostajaboldavati, Seyed Ali}, title = { بررسی تطبیقی توکل از نگاه خواجه عبدالله انصاری در منازل السائرین و بحیا بن‌باقودا در الهدایة الی فرائض القلوب}, journal = {انوار معرفت 27 ، پاییز و زمستان 1403}, volume = {13}, number = {2}, pages = {-}, year = {2025}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2645-8217}, eissn = {2980-826X}, doi = {10.22034/erfani.2025.5001727}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = { بررسی تطبیقی توکل از نگاه خواجه عبدالله انصاری در منازل السائرین و بحیا بن‌باقودا در الهدایة الی فرائض القلوب}, abstract_fa ={در یهودیت و اسلام، توکل یکی از ارزش‌های اخلاقی کلیدی است. خواجه عبدالله انصاری (۳۹۶-۴۸۱ ق)، عارف مسلمان، در «منازل السائرین» و بحیا بن‌باقودا، عارف یهودی هم‌دوره‌اش، در «الهدایة الی فرائض القلوب»، این مفهوم را بخشی از سلوک معنوی دانسته‌اند. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای نشان می‌دهد که هر دو عارف، با وجود اشتراک در مفهوم کلی توکل، در جایگاه و توضیح آن اختلاف دارند. خواجه توکل را بیست و هفتمین مرحله سلوک می‌بیند، اما بحیا آن را چهارمین فصل از ده فصل مرتبط با محبت الهی قرار داده است. خواجه، بر اساس متون دینی و احادیث، سه سطح توکل را برای عموم سخت و برای اهل معرفت آسان می‌داند و هدفش را شناخت توأم با توکل معرفی می‌کند. در مقابل، بحیا با توضیحات گسترده و تأثیر از منابع اسلامی، بر عقل، کتاب و سنت تأکید دارد و کسی را که به غیر خدا تکیه کند، به وام‌گیرنده تشبیه می‌کند. او ناآگاهی به خدا، صفاتش، شریعت و لطفش را عامل کج‌روی در توکل می‌بیند.}, keywords_fa = {}, url = {https://erfani.nashriyat.ir/node/5001727}, eprint = {} }