@article { author = {Kermani, Alireza and Hashemi Sajzaee , Abolfazl}, title = {جایگاه کرامات در عرفان اسلامی}, journal = {حکمت عرفانی 6، پاییز و زمستان 1392}, volume = {2}, number = {2}, pages = {89-106}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2645-8217}, eissn = {2980-826X}, doi = {}, abstract = {The question of Karamat (honours), which has different aspects, is among the important issues discussed in Islamic mysticism. One of the aspects of the question of '' honour'' is the position it occupies in mysticism, I that is, what importance it has in Islamic mysticism and how mystics view it. The present paper seeks to answer the mentioned questions and avoid the menaces which threaten man therein, like; man's being entranced by extraordinary phenomena. This paper investigates the position of the honours by describing and analyzing the words of investigating gnostics. From among the findings of the present research that is a real honour is to knowle God and imitate the character traits of God. Real God's friends see that it is immoral not pay attention to extraordinary phenomena and honours, ignore them and do whatever one likes in God's presence. Extraordinary phenomena can be a kind of device and a way of drawing little by little those who get involved in it and are remiss in God's knowledge. }, keywords = {custom, extraordinary phenomenon, Karamah(honour), mysticism, }, title_fa = {جایگاه کرامات در عرفان اسلامی}, abstract_fa ={«کرامات» موضوع مهمی است که در عرفان اسلامی از آن بحث شده و دارای ابعاد گوناگونی است. یکی از جنبه های آن، جایگاه کرامت در عرفان است؛ یعنی اینکه در عرفان اسلامی، کرامت چه ارزش و اهمیتی دارد و نگاه عارفان به این پدیده چگونه است؟ این مقاله به منظور پاسخ به این سؤال و همچنین برای جلوگیری از آسیب هایی که از این طریق ممکن است دامنگیر انسان شود سامان یافته است؛ مانند مفتون شدن در اثر مشاهدة خرق عادت. این نوشتار با توصیف و تحلیل کلمات عارفان محقق، به بررسی جایگاه کرامات در عرفان اسلامی می پردازد. ازجمله یافته های پژوهش حاضر این است که کرامت حقیقی، معرفت به خدا و تخلّق به اخلاق الله است. اولیای حقیقی خداوند به کرامات و خرق عادات توجه نکرده و حتی آن را کتمان می کنند و تصرف در عالم در محضر خداوند را خلاف ادب می دانند. خرق عادت می تواند مکر و استدراج در حق متصرّف باشد، در صورتی که به آن مشغول شود و از معرفت حق غافل گردد. کرامات موجب استقامت در سلوک و خشوع بیشتر عارف در برابر خدا و زیاد شدن یقین و بصیرت او به حق می شود.}, keywords_fa = {نفس ,بدن ,ابن‌عربی ,تعلق نفس به بدن ,}, url = {https://erfani.nashriyat.ir/node/66}, eprint = {https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/6_4.pdf} }