@article { author = {Tvakkoli, Mohammad hadi and Shirvani, Ali}, title = {رؤیت حق تعالی از منظر علّامه طباطبائی؛ با تکیه بر تفسیر المیزان}, journal = {حکمت عرفانی 7، بهار و تابستان 1393}, volume = {3}, number = {1}, pages = {105-122}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2645-8217}, eissn = {2980-826X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رؤیت حق تعالی از منظر علّامه طباطبائی؛ با تکیه بر تفسیر المیزان}, abstract_fa ={مسلۀ رؤیت پذیری خداوند سابقه ای طولانی در میان ملل و نحل دارد. در جهان اسلام، اقوال متعددی از سوی اندیشمندان در این زمینه ابراز شده است، عده ای بر رؤیت بصری حکم نمودند. عده ای دیگر، حکم بر عدم رؤیت بصری خداوند داده و درصدد توجیه آیات و روایات دال بر رؤیت برآمدند. عده ای نیز سعی در حفظ ظاهر این گونه آیات و روایات برآمده، و از عدم انحصار رؤیت در رؤیت بصری سخن به میان آوردند. عده ای هم، دست از ظاهر قرآن برداشته و به تأویل و توجیه آیات و روایات پرداخته اند. علّامه طباطبائی، مطابقات با روایات، رؤیت قلبی خداوند را می پذیرد، اما ازآنجاکه خداوند از جسمیّت و لوازم آن منزّه است، رؤیت بصری خداوند را مردود می داند. از نظر ایشان رؤیت قلبی خداوند، به معنای علم حضوری به حضرتش می باشد، نه به معنای علم حصولی.}, keywords_fa = {رؤيت خداوند ,علم حضوري ,علم حصولي ,علم ضروري ,}, url = {https://erfani.nashriyat.ir/node/74}, eprint = {https://erfani.nashriyat.ir/sites/erfani.nashriyat.ir/files/article-files/6_6.pdf} }