Pages:
87-106
Receive Date: 2025/02/22
Accept Date: 2025/02/22
Abstract:
Modernity is considered as a turning point in the history of human life. Modernity is the era of the dominance of philosophical schools of thought. Features such as the recognition of individual independence, globalization, and secularism in this era have caused traditional institutions, including religion, which were dominant as value systems in society, to lose at least a large part of their sovereignty and be marginalized. As a result of the weakening of value systems, humans faced the crisis of meaning and fundamental questions. Relativism, commodification, and profiteering of man in this era caused undogmatic spiritual systems and currents to adapt to the nature of modern man and spread in society. Thus, many spiritual movements, including "Osho", emerged in this era, which were somewhat successful in attracting followers. This article examines and explains the harmony of Osho teachings with the characteristics and components of modernity. Among these teachings is the importance of individuals as important units in the system of creation. Osho defined salvation through self-awareness and self-knowledge and argued for his relativist and individualistic teachings. Using the descriptive-analytical method, this research examines the relationship between modernity and the emergence and spread of spiritual movements, and finally adapts the teachings of the Osho movement to this relationship.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :رابطة تجدد و پیدایش و گسترش جنبشهای معنوی جدید با مطالعة موردی اُشو
Abstract:
تجدد (مدرنیته) بهعنوان یکی از جهشهای شکوفایی تاریخ زندگی بشر مطرح است. تجدد، عصر حاکمیتِ مکاتب فکری فلسفی است. ویژگیهایی ازجمله شناخت استقلال فردی، جهانیشدن و عرفینگری (سکولاریته) در این عصر، موجب شده است که نهادهای سنتی، ازجمله دین که بهعنوان نظامهای ارزشی در جامعه حاکم بودند، دستکم بخش زیادی از حاکمیت خود را از دست بدهند و به حاشیه کشیده شوند. نتیجة کنارهگیری نظامهای ارزشی، مواجه شدن انسان با بحران معنا و پرسشهای اساسی شد. خوی نسبیگرایی، کالازدگی، حسابگری و مانند آن که انسان را در این عصر درگیر کرده است، موجب میشد دستگاهها و جریانهای معنوی که جزمگرا نبودند و با خوی انسان امروزی خود را سازگار میکنند، مجال حضور در جامعه را بیابند و بدینسان، جنبشهای معنوی بسیاری در این عصر سر برآوردند. «اُشو» یکی از همین جنبشهاست که در جذب پیرو در زمان خود تا حدی موفق عمل کرده و در این نوشتار بررسی گردیده و هماهنگی آموزههای او با ویژگیها و مؤلفههای تجدد تبیین شده است. ازجملة این آموزهها اهمیت دادن به فرد بهمثابة یکان مهم در نظام آفرینش است. اُشو نجات را از راه خودآگاهی و خودشناسی تعریف کرده و آموزههای نسبیگرایانه و فردگرایانة خود را در این فضا بیان نموده است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی به رابطة تجدد با پیدایش و گسترش جنبشهای معنوی پرداخته و در نهایت، آموزههای جنبش اُشو را با این رابطه، تطبیق داده است.
References:
- ابرقویی، امید (1400). زمینههای شکلگیری و گسترش جنبشهای نوپدید دینی. مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعهشناسی، 18، 77ـ83.
- اُشو، راجنیش چاندرا موهان جین (1382الف). آفتاب در سایه. ترجمة عبدالعلی براتی. تهران: نسیم دانش.
- اُشو، (1382ب). تائوئیزم و عرفان شرق دور. ترجمة فرشته جنیدی. تهران: هدیت الهی.
- اُشو، (138۲ج). تمثیلهای عرفانی. ترجمة فلورا دوستمحمدیان. تهران: آویژه.
- اُشو، (1382د). در هوای اشراق. ترجمة فرشید قهرمانی و فریبا مقدم. تهران: آوند دانش.
- اُشو، (1382هـ). راز بزرگ. ترجمة روان کهریز. تهران: باغ نو.
- برگر، پیتر (1397). شایعة فرشتگان: جامعة مدرن و کشف دوبارة فراطبیعت. ترجمة ابوالفضل مرشدی و آسیه حاجیغلام. تهران: ثالث.
- برگر، پیتر و لاکمن، توماس (1395). مدرنیته، تکثرگرایی و بحران معنا: جهتگیری انسان مدرن. ترجمة احمدرضا اشرفی برزیده و یونس خسروی. تهران: جامعهشناسان.
- پارکز، هنری بمفورد (139۱). خدایان و آدمیان. ترجمة محمد بقایی. تهران: قصیده.
- پراتکانیس، آنتونی و آرُنسون، الیوت (1394). عصر تبلیغات. ترجمة کاووس سیدامامی و محمدصادق عباسی. تهران: سروش.
- تامسون، گرت (139۶). معنای زندگی. ترجمة غزاله حجتی و امیرحسین خداپرست. تهران: نگاه معاصر.
- تاملینسون، جان (1381). جهانیشدن و فرهنگ. ترجمة محسن حکیمی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- حلی، علی بن موسی ابن طاووس (1376). الإقبال بالأعمال الحسنه. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
- حمیدیه، بهزاد (1391). تلاشی در سنخشناسی نوین معنوی در ایران. مطالعات معنوی، 4 و 5، ص37-60.
- حیدری، حسین و دیگران (1397). دیانت و مدرنیت (رویکرد نظریهپردازان اجتماعی در باب رویارویی و دگرگونی دین با مدرنیته نخست و پسین). قبسات، 88، 37ـ66
- دورکیم، امیل (1396). صور بنیانی حیات دینی. ترجمة باقر پرهام. تهران: نشر مرکز.
- رابرتسون، رونالد (138۰). جهانیشدن تئوریهای اجتماعی و فرهنگ جهانی. ترجمة کمال پولادی. تهران: ثالث.
- سرونت، پیر (1387). خیانت رسانهها. ترجمة محمدرضا دهشیری. تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی.
- سینگر، پیتر (1379). هگل. ترجمة عزتالله فولادوند. تهران: طرح نو.
- شایگان، داریوش (1399). ادیان و مکتبهای فلسفی هند. تهران: فروزانفر.
- کاستلز، مانوئل (1394). قدرت ارتباطات. ترجمة حسین بصیریان جهرمی. تهران: علمی فرهنگی.
- کومار، کریشان (1381). مدرنیزاسیون و صنعتی شدن. ترجمة م انصاری. تهران: نقش جهان.
- گنون، رنه (1387). بحران دنیای متجدد. ترجمة حسن عزیزی. تهران: حکمت.
- گیدنز، آنتونی (1383). تجدد و تشخص. ترجمة ناصر موفقیان. تهران: نشر نی.
- لایون، دیوید (138۳). پسامدرنیته. ترجمة محسن حکیمی. تهران: آشیان.
- مجلسی، محمدباقر (1410ق). بحار الأنوار. بیروت: دارالفکر.
- نیچه، فریدریش (1376). ارادة معطوف به قدرت. ترجمة محمدباقر هوشیار. تهران: فرزان.
- وبر، ماکس (1373). اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری. ترجمة عبدالکریم رشیدیان و پریسا منوچهری کاشانی. تهران: علمی و فرهنگی.
- هزار جریبی، جعفر، فراهانی، حسن (1394). بررسی عوامل اجتماعی و سیاسی مؤثر بر گرایش به جنبشهای نوپدید دینی (مطالعه موردی: دو جنبش اکنکار و ایلیا رام الله). توسعه اجتماعی. 1 (10)، 7ـ34.
- هگل، فریدریش (1358). خدایگان و بنده. ترجمة حمید عنایت. تهران: خوارزمی.
- هیک، جان (1381). فلسفة دین. ترجمة بهزاد سالکی. تهران: الهدی.
- هینلز، جان آر (138۶). فرهنگ ادیان جهان. ترجمة ع پاشایی. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
- یوسفی، امیر و سلیمانی، اسماعیل (1401). عوامل ظهور و شیوع معنویتهای نوپدید. معرفت ادیان، 52، 123ـ140.
References:
- Chryssides, George D. & Wilkins, Margaret Z. (2006). A Reader in New Religious Movements. New York: Continuum.
- Chryssides, George D. (1999). Exploring New Religions. New York: Continuum.
- Clarke, Peter B. (2006). Encyclopedia of New Religious Movements. London: Routledge.
- Entervs, M. passerin (1994). The Political Philosophy of Hannah Arendt. London & New York: Routledge.
- Hall, S. & Gieben, bram (1993). Formations of modernity. United Kingdom: Open University Press.
- Lucas, Phillip& Robbin & Thomas (2004). New Religious Movements in the 21st Century. New York: Routledge.
- Osho (2006). Meditation: the Art of Ecstasy, Ma Prem Mangla, Swami Krishna Prabhu. New Delhi: Diamond Pocket Books.
- Sarup, M. (1993). An introductory guide to post-structuralism and postmodernism. London: Harvester Wheatsheaf.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ziauddini, Mohammad hasan, Rohani, Seyed Mohammad.(2025) The Relationship between Modernity and the Emergence and Expansion of New Spiritual Movements (a Case Study of Osho). Anwar-e Ma`rifat, 12(2), 87-106 https://doi.org/10.22034/erfani.2025.2021606
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad hasan Ziauddini; Seyed Mohammad Rohani."The Relationship between Modernity and the Emergence and Expansion of New Spiritual Movements (a Case Study of Osho)". Anwar-e Ma`rifat, 12, 2, 2025, 87-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ziauddini, M, Rohani, S.(2025) 'The Relationship between Modernity and the Emergence and Expansion of New Spiritual Movements (a Case Study of Osho)', Anwar-e Ma`rifat, 12(2), pp. 87-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ziauddini, M, Rohani, S. The Relationship between Modernity and the Emergence and Expansion of New Spiritual Movements (a Case Study of Osho). Anwar-e Ma`rifat, 2025; 12(2): 87-106