Anwar-e Ma`rifat, Volume 12, Issue 1, No 24, Year 2025 , Pages 41-57

    The Psychological Components of Spiritual Health in Mystical Teachings with Emphasis on Ibn Arabi’s Thoughts

    Article Type: 
    Other Articles
    Writers:
    ✍️ Masoud Naderikaleroud / PhD Student in Islamic Sufism and Mysticism, University of Religions and Denominations / mahdinaderikalarod1@gmail.com
    Mohammad mahdi / Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, University of Religions and Denominations / alim536@yahoo.com
    Rahman / Assistant Professor, Department of Islamic Sufism and Mysticism, University of Religions and Denominations / bolhasani1261@gmail.com
    Mohammad reza Jahangirzadeh qomi / Assistant Professor, General Psychology, The Imam Khomeini Institute for Education and Research / jahangirzademr@gmail.com
    doi 10.22034/erfani.2024.5000944
    Abstract: 
    Using the descriptive-analytical method, the present article examines the psychological components of spiritual health in mystical teachings, with an emphasis on Ibn Arabi’s thoughts. As one of the important dimensions of general health, spiritual health refers to the individuals’ connection with the meaning and purpose of life, spiritual beliefs and values, and connection with a higher power. Ibn Arabi, a great Islamic mystics, has explained spiritual concepts and their impact on individual health in his works. This research shows that the main components of spiritual health, including a sense of meaning and purpose in life, connection with oneself, connection with others, connection with nature, and connection with a higher power are widely reflected in Ibn Arabi’s teachings. By emphasizing on divine love, Ibn Arabi explained these components and showed that mystical concepts can be greatly applied in modern life and help improve mental and spiritual health. The results of this research emphasize the importance of reinterpreting mystical teachings in new and practical contexts and show that these concepts can play an important role in improving the quality of life and mental health of modern man.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مؤلفه‌های روان‌شناختی سلامت معنوی در آموزه‌های عرفانی با تأکید بر اندیشة ابن‌عربی
    Abstract: 
    مقاله حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی مؤلفه‌های روان‌شناختی سلامت معنوی در آموزه‌های عرفانی، با تأکید بر اندیشة ابن‌عربی ‌پرداخته است. سلامت معنوی به‌مثابة یکی از ابعاد مهم سلامت کلی، به ارتباط فرد با معنا و هدف زندگی، باورها و ارزش‌های معنوی و ارتباط با یک قدرت برتر اشاره دارد. ابن‌عربی یکی از بزرگ‌ترین عارفان اسلامی، در آثار خود به تبیین مفاهیم معنوی و تأثیر آنها بر سلامت فرد پرداخته است. این پژوهش نشان می‌دهد مؤلفه‌های اصلی سلامت معنوی شامل احساس معنا و هدف در زندگی، ارتباط با خود، ارتباط با دیگران، ارتباط با طبیعت و ارتباط با قدرت برتر، به طور گسترده‌ای در آموزه‌های ابن‌عربی منعکس شده‌اند. ابن‌عربی با تأکید بر عشق الهی، این مؤلفه‌ها را تبیین کرده و نشان داده است چگونه مفاهیم عمیق عرفانی می‌توانند در زندگی امروزی کاربرد داشته باشند و به بهبود سلامت روانی و معنوی فرد کمک کنند. نتایج این پژوهش بر اهمیت بازخوانی آموزه‌های عرفانی در زمینه‌های نوین و کاربردی تأکید می‌کنند و نشان می‌دهند که این مفاهیم می‌توانند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی و سلامت روانی انسان امروزی ایفا کنند.
    References: 
    • ابن‌عربی، محیی‌الدین (1375). رسائل. تهران: مولی.
    • ابن‌عربی، محیی‌الدین (1380). علوم الحقائق. تصحیح سعید رحیمیان. شیراز: کوشامهر.
    • ابن‌عربی، محیی‌الدین (۱۴۲۲ق). الفتوحات المکیه. بیروت: دارصادر.
    • بن‌عربی، محیی‌الدین (1366). فصوص الحکم. تهران: الزهراء.
    • ابن‌فارض، شرف‌الدین عمر بن علی (1971). دیوان تائیه. تصحیح عبدالعلی محمد. قاهره: دارالکتب المصریه.
    • ابوروح، لطف‌الله بن ‌سعد (1384). حالات و سخنان ابوسعید ابوالخیر. تهران: سخن.
    • اسفندیار، محمودرضا (1375). آشنایان ره عشق. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
    • پارسا، خواجه‌محمد (1354). قدسیه. تهران: طهوری.
    • تورتل، کریستین (1385). شیخ ابوالحسن خرقانی. ترجمة عبدالمحمد روح‌بخشان خرقانی. تهران: مرکز.
    • حلاج، حسین بن منصور (1305). دیوان منصور حلاج. هند: علوی.
    • رازقی، نغمه و دیگران (1394). تحلیل مفهوم معنویت در پرستاری. پرستاری ایران، 28(93-94)، 118-131.
    • رومی، جلال‌الدین محمد (۱۳۷۰). مثنوی معنوی. ترجمه و شرح رینولد نیکلسون، تهران: علمی و فرهنگی.
    • زرین‌کوب، عبدالحسین (1368). جستجو در عرفان ایران. تهران: امیرکبیر.
    • سعدی، مصلح‌ بن عبدالله (1392). کلیات. تهران: بیهق کتاب.
    • سعیدی، گل‌بابا (1383). فرهنگ اصطلاحات عرفانی. تهران: شفیعی.
    • سهروردی، شهاب‌الدین (1380). حکمة الاشراق. ترجمة سیدجلال‌الدین آشتیانی. تهران: مؤسسة حکمت و فلسفه ایران.
    • شفیعی کدکنی، محمدرضا (1387). طعم وقت. تهران: سخن.
    • عطار، محمد بن ابراهیم (1378). تذکرة الاولیاء. ویراستة محمد استعلامی، تهران: زوار.
    • عین‌القضاة همدانی، ابوالمعالی عبدالله بن محمد (1380). تمهیدات. تصحیح عفیف عسیران. تهران: اساطیر.
    • قیصری، داود بن محمود (1370). شرح فصوص الحکم. تهران: امیرکبیر.
    • کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
    • محمدی، کاظم (1380). بایزید بسطامی. تهران: طرح نو.
    • Abrahamov, B. (2003). Divine love in Islamic mysticism: The teachings of al-Ghazālī and al-Dabbâgh. Journal of the Royal Asiatic Society, 13(2), 193–206.
    • Aslandogan, Y. A. (2007). Present and potential impact of the spiritual tradition of Islam on contemporary Muslims: From Ghazali to Gülen. in Muslim World in Transition, Contributions, Gulen Conference. 1-15.
    • Azdajic, D. (2016). Divine love and human consciousness: Islamic perspectives. Sarajevo: Ibn Sina Institute.
    • Chittick, W. C. (1989). The Sufi Path of Knowledge: Ibn al-Arabi's Metaphysics of Imagination. Albany: SUNY Press.
    • Chittick, W. C. (2003). The Sufi Path of Love: The Spiritual Teachings of Rumi. State University of New York Press.
    • Corbin, H. (1981). The Voyage and the Messenger: Iran and Philosophy. North Atlantic Books.
    • Eshkevari, M. F. (n.d.). The Concept of the Perfect Man in Islamic Mysticism. Academia.edu.
    • Frankl, V. (1946). Man's Search for Meaning. Boston: Beacon Press.
    • Fromm, E. (1947). Man for himself: An inquiry into the psychology of ethics. New York: Holt Paperbacks.
    • Hawks, S. R., Hull, M. L., Thalman, R. L., & Richins, P. M. (1995). Review of spiritual health: Definition, role, and intervention strategies in health promotion. American Journal of Health Promotion, 9(5), 371–378.
    • Hussein, M. A. (2022). Inward tranquillity in the divine love: A Sufi study of Elif Shafak's “The Forty Rules of Love”. Adab Al-Basrah, 35(2), 123–145.
    • Juraev, Z., & Ahn, Y. J. (2023). Illumination of divine love: Rediscovering the Hikmats of Sufi Ahmad Yasawi. Afkar: Jurnal Akidah & Pemikiran Islam, 25(1).
    • Knysh, A. (2017). Sufism: A New History of Islamic Mysticism. Princeton: Princeton University Press.
    • Knysh, A. (2019). Sufism: A new history of Islamic mysticism. Princeton: Princeton University Press.
    • Koenig, H. G. (2012). Religion, Spirituality, and Health: The Research and Clinical Implications. ISRN Psychiatry.
    • Litwinczuk, K., & Groh, C. (2007). The relationship between spirituality, purpose in life, and well-being in HIV-positive persons. Journal of the Association of Nurses in AIDS Care, 18(3), 13–22.
    • Milani, M. (2022). Mysticism in the Islamicate World: The Question of Neoplatonic Influence in Sufi Thought. Later Platonists and Their Heirs among Christians and Muslims. Liden: Brill.
    • Nasr, S. H. (2007). The garden of truth: The vision and promise of Sufism, Islam's mystical tradition. New York: HarperOne.
    • Pargament, K. I. (1997). The Psychology of Religion and Coping: Theory, Research, Practice. New York: Guilford Press.
    • Puchalski, C. M., Vitillo, R., Hull, S. K., & Reller, N. (2009). Improving the spiritual dimension of whole person care: Reaching national and international consensus. Journal of Palliative Medicine, 12(10), 885–904.
    • Qadri, M. T. (2021). Patience and perseverance in Islamic teachings. Lahore: Minhaj Publications.
    • Ross, L. (1995). The spiritual dimension: its importance to patients' health, well-being and quality of life and its implications for nursing practice. International Journal of Nursing Studies. 32(5), 457-468.
    • Safi, O. (2018). Radical love: Teachings from the Islamic mystical tradition. Google Books.
    • Sahebalzamani, M.; Farahani, H.; Abasi, R., & Talebi, M. (2013). The relationship between spiritual intelligence with psychological well-being and purpose in life of nurses. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research. 18, 38-41.
    • Sajjadi, S. (2001). Islamic Mysticism. An Introduction. Routledge.
    • Schimmel, A. (1975). Mystical dimensions of Islam. Chapel Hill: University of North Carolina Press.
    • Seaward, B. (1991). Spiritual Wellbeing: A Health Education Model. Journal of Health Education. 22, 166-169.
    • Shibli, N. (1993). Islamic Mysticism and the Nature of Nature. Oxford University Press.
    • World Health Organization. (1947). Constitution of the World Health Organization.
    • World Health Organization. (2020). Constitution of the World Health Organization.
    • Young, E. S. K. (1971). A model for spiritual health. Journal of Religion and Health, 10(3), 30-42
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Naderikaleroud , Masoud, , Mohammad mahdi, , Rahman, Jahangirzadeh qomi, Mohammad reza.(2025) The Psychological Components of Spiritual Health in Mystical Teachings with Emphasis on Ibn Arabi’s Thoughts. Anwar-e Ma`rifat, 12(1), 41-57 https://doi.org/10.22034/erfani.2024.5000944

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Masoud Naderikaleroud ; Mohammad mahdi ; Rahman ; Mohammad reza Jahangirzadeh qomi."The Psychological Components of Spiritual Health in Mystical Teachings with Emphasis on Ibn Arabi’s Thoughts". Anwar-e Ma`rifat, 12, 1, 2025, 41-57

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Naderikaleroud , M, , M, , R, Jahangirzadeh qomi, M.(2025) 'The Psychological Components of Spiritual Health in Mystical Teachings with Emphasis on Ibn Arabi’s Thoughts', Anwar-e Ma`rifat, 12(1), pp. 41-57

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Naderikaleroud , M, , M, , R, Jahangirzadeh qomi, M. The Psychological Components of Spiritual Health in Mystical Teachings with Emphasis on Ibn Arabi’s Thoughts. Anwar-e Ma`rifat, 2025; 12(1): 41-57