Anwar-e Ma`rifat, Volume 12, Issue 2, No 25, Year 2025 , Pages 51-68

    A Mystical-Ontological Analysis of Near-Death Experiences

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Hamid reza goudarzi / PhD student of the Philosophy of Religion, The Imam Khomeini Institute for Education and Research / me.goudarzi@yahoo.com
    Alireza Kermani / Associate Professor of Mysticism Department, The Imam Khomeini Institute for Education and Research / Kermania59@yahoo.com
    doi 10.22034/erfani.2024.5001102
    Abstract: 
    Many people from different cultures and at different ages have had unusual experiences or found special spiritual states at some point in their lives due to the cessation of vital signs. These experiencers claim that they left the body, entered a transmaterial, transcendent aspect, and returned to the body after gaining the experience. Based on mystical ontology and anthropology, which considers presence of the Imagination as one of the five presences, regards man as the most universal being, and attributes to him powers such as imagination - Near-Death Experiences can be explained as follows: in these individuals, connection to the body is cut or reduced and the experiencer is transferred to the detached imaginal world through the conjoined imaginal world (the level of human imagination). Accordingly, what the experimenters have seen, heard, touched, tasted, or smelled in the detached imaginal world through conjoined imagination has all been through their internal senses.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل هستی‌شناسانۀ عرفانی تجربه‌های نزدیک به مرگ
    Abstract: 
    انسان‌های بسیاری با فرهنگ‌های مختلف و در سنین متفاوت در مقطعی از زندگی خود، بر اثر قطع علائم حیاتی، تجارب نامتعارفی داشته‌ یا حالات معنوی ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. این تجربه‌گران، خود مدعی شده‌اند که در این تجارب، بدن را ترک کرده و وارد وادی فرامادی شده‌اند و پس از کسب تجارب یادشده، دوباره به بدن بازگشته‌اند. بر پایۀ هستی‌شناسی و انسان‌شناسی عرفانی ـ که حضرت مثال را یکی از حضرات خمس و انسان را جامع حضرات و کون جامع دانسته و برای او قوایی همچون خیال قائل‌اند ـ می‌توان تجارب مزبور را این‌گونه تبیین کرد: افراد یادشده با قطع یا کاهش علقه به بدن، به وساطت مثال متصل (مرتبۀ خیال انسان) به عالم مثال منفصل منتقل شده،‌ صاحب تجاربی خاص شده‎اند. بر این اساس، تجربه‌گران آنچه را با مثال متصل در منفصل دیده یا شنیده‌ یا لمس کرده یا چشیده یا بوییده‌اند، همگی با کمک حواس باطنی ایشان بوده است.
    References: 
    • آشتیانى، سیدجلال‌الدین (1370). شرح مقدمه قیصرى بر فصوص الحکم. تهران: امیرکبیر.
    • آشتیانى، سیدجلال‌الدین (1381). شرح بر زاد المسافر. قم: بوستان کتاب.
    • آملى، سیدحیدر (1422ق). ‏تفسیر المحیط الأعظم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
    • ابن‌عربی، محیی‌الدین (1946). فصوص الحکم‏. قاهره: دار احیاء الکتب العربی.
    • ابن‌عربی، محیی‌الدین (بی‌تا). الفتوحات المکیه. بیروت: دار صادر.
    • الهی قمشه‌ای، مهدی (1363). حکمت الهی عام و خاص. تهران: اسلامی.
    • اسیری لاهیجى، محمد بن یحیی (1312). مفاتیح الاعجاز فى شرح گلشن راز. بمبئى: بی‌نا.
    • اعتمادی‌نیا،‌ مجتبی (1392). زندگی در کرانه‌ها؛ سه گفتار در باب تجربه‌های نزدیک به مرگ. تهران: بصیرت.
    • انصارى اسیدى، عبدالرحمن بن محمد (بی‌تا). مشارق انوار القلوب و مفتاح اسرار الغیوب. بیروت: دار الکتب العلمیه‏.
    • اوسیس، کارلیس و هارالدسون، ارلاندور (1375). از مرگ بازگشتگان. ترجمة بهنام جمالیان، تهران: اول.
    • بانوى اصفهانى، سیده‌نصرت امین (1361). مخزن العرفان در تفسیر قرآن. تهران: نهضت زنان مسلمان‏.
    • توانا، حامد (1396). رهاورد تجربیات نزدیک به مرگ. تهران: پیروز.
    • تهرانى، سیدمحمدحسین (1423ق). ‏معادشناسى.‏ مشهد: ملکوت نور قرآن‏.
    • جامى، عبدالرحمن (1370). نقد النصوص فى شرح نقش الفصوص. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى‏.
    • جوادی آملی، عبدالله (1387). عین نضاخ، قم: اسراء.
    • حسن‌زاده آملی، حسن (1371). عیون مسائل النفس. تهران: امیرکبیر.
    • حسن‌زاده آملی، حسن (1378). ممد الهمم در شرح فصوص الحکم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى‏.
    • حسن‌زاده آملی، حسن (1381). هزار و یک کلمه‏. قم: بوستان کتاب‏.
    • حسن‌زاده آملی، حسن (1383). انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه. تهران: الف لام میم‏.
    • سابوم، مایکل (1982). خاطرات مرگ. ترجمة سودابه فضائلی، تهران: زرین.
    • سمنانى، علاء‌الدوله‏ (1383). مصنفات فارسى سمنانى. تهران: علمى و فرهنگى.
    • شاه‌آبادى، محمدعلى (1386). شذرات المعارف‏. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى‏.
    • شعرانى، عبدالوهاب (1418ق). ‏الیواقیت و الجواهر فى بیان عقائد الأکابر. بیروت: دار احیاء التراث العربى.
    • شعرانى، عبدالوهاب (2007). ‏الجوهر المصون و السر المرقوم فیما تنتجه الخلوة من الاسرار و العلوم.‏ قاهره: دار جوامع الکلم‏.
    • صادقی، جمال (1397). آن سوی مرگ. قم: معارف.
    • صدرالمتألهین (‏1363). مفاتیح الغیب.‏ تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
    • غزالى، محمد بن محمد (بی‌تا‏). احیاء علوم الدین. بیروت: دار الکتاب العربى‏.
    • فرغانى، سعیدالدین (1379). مشارق الدرارى شرح تائیه ابن فارض‏. قم: دفتر تبلیغات اسلامى‏.
    • فنارى، شمس‌الدین محمدحمزه (2010). مصباح الأنس بین المعقول و المشهود. بیروت: دار الکتب العلمیه‏.
    • قونوى، صدرالدین (1372). شرح الأربعین حدیثا. قم: بیدار.
    • قونوى، صدرالدین (2010). مفتاح الغیب (مصباح الأنس). بیروت: دار الکتب العلمیه.
    • قیصرى، داود (1381). رسالة فى التوحید و النبوة و الولایة (رسائل قیصرى). تهران: مؤسسة پژوهشى حکمت و فلسفه ایران‏.
    • قیصرى، داود (1375). شرح فصوص الحکم (القیصرى). تهران: علمى و فرهنگى.
    • کاشانى، عزالدین محمود بن على (بی‌تا). مصباح الهدایة و مفتاح الکفایه. تهران: هما.
    • محمود الغراب، محمود (‏1414ق). ‏الخیال عالم البرزخ و المثال من کلام الشیخ الأکبر. دمشق: مطبعة نضر.
    • مودی، ریموند (1366). زندگی پس از زندگی. ترجمة فریبرز لقائی. تهران: گلشایی.
    • مودی، ریموند (1373). نور آنسوی. ترجمۀ حسین جلیلیان. تهران: جمال الحق.
    • مودی، ریموند (1377). بازگشت به زندگی. ترجمۀ فرخ سیف بهزاد. تهران: مهر.
    • مورس، ملوین (1380). ادراکات لحظات نزدیک به مرگ و تحولات روحی آن. ترجمة رضا جمالیان. تهران: اطلاعات.
    • موسوی خمینی، سیدروح‌الله (1386). اخلاق 1 (انسان شناسی در اندیشه امام خمینی). تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
    • موسوی خمینی، سیدروح‌الله (1381). تقریرات فلسفه امام خمینی. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
    • مهائمى، علاء‌الدین على بن احمد (‏1429ق). مشرع الخصوص الى معانى النصوص‏. بیروت: دار الکتب العلمیه.
    • نجفی قوچانی، محمدحسن (1380). سیاحت غرب. تهران: چاپخانۀ سپهر.
    • وولف، دیوید ام (1386). روانشناسی دین. ترجمة محمد دهقان، تهران: رشد.
    • هاموند، کریستیان (1374). سفر به ناشناخته‌ها. ترجمة ارغوان جولایی. تهران: جویا.
    • همدانى، سیدعلى (بی‌تا). حل فصوص الحکم (شرح فصوص الحکم پارسا). بی‌جا: نسخة خطى‏.
    References: 
    • Engmann Birk (2014). Near-Death Experiences Heavenly Insight or Human Illusion? USA: Springer International Publishing.
    • Fischer, John Martin & Mitchell-Yellin, Benjamin (2016). Near-death experiences: understanding visions of the afterlife. England: Oxford University Press.
    • Fox, Mark (2003). Religion, Spirituality and the near-death experience. London and New York: Routledge.
    • Green, C. E. (1968). Out-of-the-Body Experiences. Institute of Psychophysical Research.
    • Green, Celia (1967). Out-of-the-body experiences. Ballentine: English, pdf.
    • Gregory of Tours (1974). The history of the Franks. United Kingdom: Penguin, Harmondsworth.
    • Holden, Janice Miner & Greyson, Bruce & James, Debbie (2009). The Handbook of Near-Death Experiences. Westport: Praeger Publishers, pdf.
    • Kevin R. Williams (2002). Nothing Better Than Death. USA: Xlibris Corp, pdf.
    • Long, Jeffrey & Paul Perry ( 2011). Evidence of the Afterlife: The Science of Near-Death Experiences. HarperOne.
    • Moody, R. (1977). Reflections on life after life. New York: Bantam Book.
    • Moody, R. (1989). A fényen túl, Hungarian. Magyarország: Apostoli Szentszék Könyvkiadó.
    • Moody, R. (2001). Life after Life, USA: HarperOne; the 25th Anniversary of the Classic Bestseller edition.
    • Morgan, David H. & Atwater, P. M. H. (2000). The Complete Idiot's Guide to Near-Death Experiences. USA: Alpha Books.
    • Ring K. & Cooper S. (1999). Mindsight. Near-death and out-of-body experiences in the blind. William James Center for Consciousness Studies at the Institute of Transper, Palo Alto: sonal Psychology.
    • Valarino E. (1980), Life at death: A scientific investigation of the near-death experience. New York: Coward, McCann, & Geoghegan.
    • Varghese, Roy Abraham & Moody, Raymond (2009). There Is Life after Death: Compelling Reports from Those Who Have Glimpsed the Afterlife. English: New Page Books.
    • Zaleski, Carol (1987). Otherworld journeys: accounts of near-death experience in medieval and modern times. England: Oxford University Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    goudarzi, Hamid reza, Kermani, Alireza.(2025) A Mystical-Ontological Analysis of Near-Death Experiences. Anwar-e Ma`rifat, 12(2), 51-68 https://doi.org/10.22034/erfani.2024.5001102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamid reza goudarzi; Alireza Kermani."A Mystical-Ontological Analysis of Near-Death Experiences". Anwar-e Ma`rifat, 12, 2, 2025, 51-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    goudarzi, H, Kermani, A.(2025) 'A Mystical-Ontological Analysis of Near-Death Experiences', Anwar-e Ma`rifat, 12(2), pp. 51-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    goudarzi, H, Kermani, A. A Mystical-Ontological Analysis of Near-Death Experiences. Anwar-e Ma`rifat, 2025; 12(2): 51-68