Anwar-e Ma`rifat, Volume 2, Issue 1, No 5, Year 2025 , Pages 37-48

    Mystics and the Reasons for Difference in the Number and Order of Stations of Mystical Journey

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Ahmadhosein Sharifi / Associate professor of IKI / sharifi1738@gmail.com
    Abstract: 
    One of the most important missions of mysticism is to explain the stations and stages of mystical journey. So far, mystics have not been able to determine explicitly the number of stages and stations of the path of achieving the ideal aim. There are great differences among them in this regard. The present paper claims that these differences can never be regarded as the sign of the fact that this issue is based on personal preference or inclination; rather, based on different reasons, it can be said that the nature of practical mysticism requires as such. Many reasons can be offered to justify these differences. Difference in invocation in undifferentiated mode or in differentiated mode, difference in authenticity or digressiveness of discussing about stations, difference in beginning and end of mystical journey, taking into consideration the status of one who asks, difference in the criteria and basis of ordering, variety and multiplicity of mystics' experiences of mystical journey, giving or not giving authenticity to particular numbers such as seven, forty, one hundred and thousand, and confusion between stations and conditions can be regarded as the most important reasons for difference in number and order of stations and stages of mystical journey.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :چرایی اختلاف عارفان در تعداد و ترتیب مقامات سلوکی
    Abstract: 
    تبیین مقامات و منازل سلوکی از مهم ترین رسالت های علم عرفان عملی است. عارفان تاکنون نتوانسته اند به طور مشخص، تعداد این منازل و مقامات را تا رسیدن به هدف مطلوب مشخص کنند. در این زمنیه، اختلافات فاحشی میان آنان وجود دارد. مدعای این مقاله آن است که این اختلافات را هرگز نمی توان نشانة سلیقه ای یا ذوقی بودن این بحث دانست، بلکه به دلایل گوناگون، می توان گفت: ماهیت علم عرفان عملی چنین اقتضایی دارد. علل فراوانی برای توجیه چنین اختلافاتی می توان ذکر کرد. اختلاف در ذکر اجمالی یا تفصیلی، اختلاف در اصلی یا استطرادی بودن طرح مقامات، اختلاف در مبدأ و منتهای سلوک، توجه به وضعیت سؤال کننده، اختلاف در معیار و بنیان ترتیب بندی، تنوع و تعدد تجربیات سلوکی عارفان، اصالت دادن یا اصالت ندادن به اعداد خاص مثل هفت و چهل و صد و هزار، و خلط میان مقامات و حالات را می توان از اهم دلایل اختلاف در تعداد و ترتیب ذکر مقامات و منازل سلوکی دانست.
    References: 
    • شقيق بلخي (1366)، «آداب العبادات»، معارف، دوره ‌چهارم، ش 1، ص 106ـ120.
    • سلمي، ابوعبدالرحمن (1369)، درجات المعاملات، تهران، مركز نشر دانشگاهي.
    • نوري، ابوالحسين (1368)، «مقامات القلوب»، معارف، دوره ششم، ش 1-2.
    • اصفهاني، ابومنصور (1367)، «نهج الخاص»، تحقيقات اسلامي، سال سوم، ش 1و 2، ص132-149.
    • ابن‌سينا، حسين‌بن عبدالله (1413ق)، الاشارات و التنبيهات، ط. الثانيه، بيروت، مؤسسة النعمان.
    • طوسي، خواجه نصيرالدين (1369)، اوصاف الاشراف، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • سهروردي، ابونجيب (1363)، آداب المريدين، ترجمه عمربن محمدبن احمد شيركان، تهران، مولي.
    • عطار نيشابوري، فريدالدين (1383)، تذكرة الاولياء، چ دوم، تهران، اساطير.
    • كلاباذي، ابوبكر (بي‌تا)، التعرف لمذهب اهل التصوف، تحقيق عبدالحليم محمود و طه عبدالباقي سرور، بيروت، دارالايمان.
    • اصفهاني، ابونعيم احمدبن عبدالله (1407ق)، حلية الاولياء و طبقات الاصفياء، ط الخامسه، بيروت، دار الكتاب العربي.
    • حسن‌زاده آملي، حسن (1387)، دروس شرح اشارات و تنبيهات نمط، چ نهم، قم، آيت اشراق.
    • قشيري، عبدالكريم بن هوازن (387)، رساله قشيريه، ترجمه حسين‌بن احمد عثماني، تهران، زوار.
    • سلمي، ابوعبدالرحمن (1369)، سلوك العارفين، تصحيح سليمان آتش، در: مجموعه آثار ابوعبدالرحمن سلمي، ترجمه نصرالله پورجوادي و محمد سوري، تهران، نشر دانشگاهي.
    • قاساني، كمال‌الدين عبدالرزاق (1385)، شرح منازل السائرين، تحقيق محسن بيدارفر، قم، بيدار.
    • انصاري، خواجه عبدالله ‌(1389)، صد ميدان، تصحيح محمدسرور مولايي، در: رسائل فارسي، چ سوم، تهران، توس.
    • انصاري، خواجه ‌عبدالله (1383)، صد ميدان، تصحيح محمود نجفي، قم، اشراق.
    • ابن‌عربي، محي‌الدين (بي‌تا)، الفتوحات المكية، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • مكي، ابوطالب (2007)، قوت القلوب في معاملة‌ المحبوب، تصحيح سعيد نسيب مكارم، بيروت، دار صادر.
    • شبستري، شيخ محمود (1371)، گلشن راز، در: مجموعه آثار شيخ محمود شبستري، به اهتمام صمد موحد، چ دوم، تهران، طهوري.
    • بقلي، روزبهان (1426)، مشرب الارواح، تصحيح عاصم ابراهيم الكيالي، بيروت، دارالكتب العلميه.
    • فناري، محمدبن حمزه (1384)، مصباح الانس، تصحيح محمد خواجوي، چ دوم، تهران، مولي.
    • كاشاني، عزالدين محمود (1387)، تصحيح عفت، كرباسي و محمدرضا برزگر خالقي، چ سوم، تهران، زوار، سوم.
    • عطارنيشابوري، فريدالدين (1374)، منطق الطير، تصحيح صادق گوهرين، چ دهم، تهران، علمي و فرهنگي
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sharifi, Ahmadhosein.(2025) Mystics and the Reasons for Difference in the Number and Order of Stations of Mystical Journey. Anwar-e Ma`rifat, 2(1), 37-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmadhosein Sharifi."Mystics and the Reasons for Difference in the Number and Order of Stations of Mystical Journey". Anwar-e Ma`rifat, 2, 1, 2025, 37-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sharifi, A.(2025) 'Mystics and the Reasons for Difference in the Number and Order of Stations of Mystical Journey', Anwar-e Ma`rifat, 2(1), pp. 37-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sharifi, A. Mystics and the Reasons for Difference in the Number and Order of Stations of Mystical Journey. Anwar-e Ma`rifat, 2025; 2(1): 37-48