Pages:
43-60
Receive Date: 2025/04/02
Accept Date: 2025/04/02
Abstract:
According to Sadr al Muta'alhin's view and considering the evolutionary and didactic nature of the discussion in his works, we can have two interpretations of the theory of “ Relational Existence’’. The first is a philosophical interpretation, in which relational existence, compared to the Necessary Being as well as the form in which contingencies have somehow a share of existence, suggests a pure connection property of existence of contingencies. In this interpretation of transcendent philosophy, the order of existential gradation maintains domination.
The second interpretation suggests that Sadr al Muta'alhin's aim of delineating all philosophical discussions is to come up with the idea that “relational existence” , is the very mystical interpretation of this theory.
According to this interpretation" relational existence" and " pure relation" as ascribed to the contingencies mean that these kinds of existence are, in reality, modes and states of existence that have no share of existence, and in this interpretation existence in essence, is an "Individual One"; a view which corresponds to that of gnostics.
From among the consequences of mystical interpretation of relational existence is removal of instauration and causality (notions) as well as domination of mystical order and oneness of individuality. The present study makes explicit mystical interpretation and then discusses the stated consequences.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تفسیر عرفانی وجود رابط و پیامدهای آن
Abstract:
با توجه به تکاملی و تعلیمی بودن مباحث در آثار صدرالمتألهین، می توان دو تفسیر از نظریة «وجود رابط» به دست آورد: نخست، تفسیر فلسفی، که در آن، وجود رابط به معنای «عین الربط» بودن وجود ممکنات در مقایسه با وجود واجب می باشد به طوری که ممکنات در این تفسیر، حظی از وجود دارند. در این تفسیرِ رایج از حکمت متعالیه، نظام تشکیکی وجودی حکم فرماست.
برداشت دیگر، که به نظر می رسد هدف صدرالمتألهین از بیان همة مباحث فلسفی، رسیدن به این معنای «وجود رابط» بوده، همان تفسیر عرفانی این نظریه است؛ براساس این تفسیر، «وجود رابط» و «عین الربط» بودن ممکنات، به معنای اطوار و شئون بودن آن نسبت به خدای متعال است. هیچ حظی از وجود ندارند و حقیقت وجود در این تفسیر، واحد شخصی است که این خود نظریة عرفاست.
ازجمله پیامدهای تفسیر عرفانی وجود رابط، برداشته شدن بساط جعل و علیت و حاکم شدنِ نظام عرفانی و وحدت شخصیة وجود است که در این نوشتار، پس از تبیین تفسیر عرفانی، از آن پیامدها نیز بحث خواهد شد.
References:
- جوادي آملي، عبدالله، 1372، تحرير تمهيدالقواعد، تهران، الزهرا.
- ـــــ ، 1385، تسنيم، قم، اسراء.
- ـــــ ، 1375، رحيق مختوم، تنظيم و تدوين حميد پارسانيا، قم، اسراء.
- ـــــ ، 1382، سرچشمه انديشه، تنظيم عباس رحيميان محقق، قم، اسراء.
- حسن زاده آملي، حسن، 1378، دو رساله جعل و عمل ضابط در وجود رابطي و رابط، ترجمه ابراهيم احمديان، قم، قيام.
- حسيني طهراني، سيدمحمدحسين، بيتا، مهر تابان (يادنامه و مصاحبه تلميذ و علامه طباطبائي)، بيجا، باقرالعلوم.
- سهروردي، شهابالدين، 1375، مجموعه مصنفات شيخ اشراق، تصحيح و مقدمه هانري كربن و سيدحسين نصر و نجفقلي حبيبي، چ دوم، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
- صدرالمتألهين، 1981م، الحكمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، بيروت، دارالاحياء التراث.
- ـــــ ، 1363، المشاعر، به اهتمام هانري كربن، چ دوم، تهران، كتابخانه طهوري.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، بيتا، نهاية الحكمة، قم،مؤسسه نشر اسلامي، قم
- عبوديت، عبدالرسول، 1388، درآمدي به نظام حكمت صدرايي، چ دوم، قم و تهران، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني و سمت.
- مصباح ، محمدتقي، 1405ق، تعليقه بر نهاية الحكمة، قم، مؤسسه در راه حق.
- ـــــ ، 1370، آموزش فلسفه، چ چهارم، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
- ـــــ ، 1375، دروس فلسفه، چ دوم، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
- مطهري، مرتضي، 1368، مجموع آثار، تهران، صدرا، ج 10.
- ميرداماد، سيدمحمدباقر،1381-1385، مجموعه مصنفات، تهران، انجمن و آثار مفاخر فرهنگي.
- يزدانپناه، سيديدالله، 1388، مباني و اصول عرفان نظري، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Amini nejad, Ali, Ehsannia Rami, Reza.(2025) A Mystical Interpretation of Relational Existence and Its Consequences. Anwar-e Ma`rifat, 2(2), 43-60
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali Amini nejad; Reza Ehsannia Rami."A Mystical Interpretation of Relational Existence and Its Consequences". Anwar-e Ma`rifat, 2, 2, 2025, 43-60
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Amini nejad, A, Ehsannia Rami, R.(2025) 'A Mystical Interpretation of Relational Existence and Its Consequences', Anwar-e Ma`rifat, 2(2), pp. 43-60
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Amini nejad, A, Ehsannia Rami, R. A Mystical Interpretation of Relational Existence and Its Consequences. Anwar-e Ma`rifat, 2025; 2(2): 43-60