Anwar-e Ma`rifat, Volume 3, Issue 2, No 8, Year 2025 , Pages 19-34

    بررسی انتقادی اصالت طریقت «نعمت اللهیه‌ی» ایران

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Rasool / حوزوی سطح 4حوزه- عرفان اسلامی / Erfani2015@chmail.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی انتقادی اصالت طریقت «نعمت اللهیه‌ی» ایران
    Abstract: 
    طریقت «نعمت اللهیه» در سده هشتم هجری، توسط شاه نعمت الله ولی پایه گذاری شد و همزمان با قطبیت شاه خلیل الله، یگانه فرزند و جانشین وی، به دکن هندوستان منتقل گردید. پس از شاه خلیل الله، تعداد یازده قطب در دکن هندوستان بر مسند قطبیت این طریقت تکیه زدند. شاه علی رضا دکنی، قطب دوازدهم این طریقت، به منظور گسترش دامنة ارشاد خویش و ترویج طریقت «نعمت اللهیه»، دو تن از مشایخ خویش به نام های میرطاهر و معصوم علیشاه دکنی را به ایران فرستاد. معصوم علیشاه دکنی در زمان حیات رضا علیشاه به قتل رسید و نورعلیشاه را به جانشینی خویش انتخاب کرد. نورعلیشاه نیز در زمان حیات قطب وقت، یعنی رضاعلی شاه از دنیا رفت و امور طریقت «نعمت اللهیه» ایران را به حسین علیشاه واگذار کرد. بر اساس قوانین طریقت نعمت اللهیه، تعیین جانشین و نیز تعیین قطب پسین، توسط قطب پیشین صورت می پذیرد. بررسی های تاریخی نشانگر این است که مستند کتبی یا شفاهی بر قطبیت حسین علیشاه و نیز شیخ المشایخی نورعلیشاه وجود ندارد. بنابراین، برخلاف دیدگاه سردمداران این طریقت، به نظر می رسد پس از درگذشت معصوم علیشاه دکنی، پیوند مشایخ طریقت «نعمت اللهیه» ایران با اقطاب این طریقت در دکن هندوستان گسسته شده است. این مقاله به روش تاریخی ـ تحلیلی شواهد و قرائن این انقطاع را بررسی کرده است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Rasool.(2025) بررسی انتقادی اصالت طریقت «نعمت اللهیه‌ی» ایران. Anwar-e Ma`rifat, 3(2), 19-34

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rasool ."بررسی انتقادی اصالت طریقت «نعمت اللهیه‌ی» ایران". Anwar-e Ma`rifat, 3, 2, 2025, 19-34

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R.(2025) 'بررسی انتقادی اصالت طریقت «نعمت اللهیه‌ی» ایران', Anwar-e Ma`rifat, 3(2), pp. 19-34

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R. بررسی انتقادی اصالت طریقت «نعمت اللهیه‌ی» ایران. Anwar-e Ma`rifat, 2025; 3(2): 19-34