صفحهها:
75-91
تاریخ دریافت: 1394/06/28
تاریخ پذیرش: 1394/11/10
چکیده:
عقل گرایان از دیر باز در ستیزی پنهان، عرفای اسلام را به بهره برداری از تجارب شخصی و حالات معنوی خویش، در تعلیم و ترویج احکام اسلام، متهم کرده اند. این امر، با ظهور مکتب عشق الهی در نیمة قرن دوم هجری ، به چالشی نو میان فلاسفه و عرفا تبدیل شد. اما با طلوع اندیشه های عرفای بزرگی همچون روزبهان، شیخ اشراق، عین القضات، غزالی، نجم الدین رازی، سعدی، مولانا و حافظ، عرفان اسلامی فرصتی تازة بازیافت تا با استفاده از توانمندی های زبان فارسی، ضمن معرفی خاستگاه اندیشه های خود؛ یعنی قرآن و حدیث، شاهکارهای عرفانی ماندگاری نیز پدید آورد و استحکام جهان بینی خود را به اثبات برساند. نجم الدین رازی، از عرفای مشهور قرن ششم است که نه تنها اندیشه های عرفانی خود را بر اساس روش و محتوای کلام وحی و سنت الهی بیان کرده که الهام بخش بزرگانی چون حافظ بوده است. از نظر رازی، قرآن دو جنبة ظاهری و باطنی دارد. جنبة ظاهری آن، از آن شریعتمداران، و جنبة باطنی آن متعلق به اولیاء و عرفاست. او نثر مرصاد العباد را به همین شیوه، با اشارت های عرفانی و لطایف قرآنی آمیخته تا نشان دهد کلام آسمانی عرفا، فقط توصیف و بسط تجارب و حالات شخصی صرف نیست. این مقاله در صدد بازکاوی تأثیر قرآن و حدیث در مرصاد العباد نجم الدین رازی است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اسماعیل پور، محمد مهدی.(1395) قرآن و حدیث، الهام بخش آرای عرفانی نجم الدین رازی در مرصاد العباد. فصلنامه انوار معرفت، 4(2)، 75-91
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد مهدی اسماعیل پور."قرآن و حدیث، الهام بخش آرای عرفانی نجم الدین رازی در مرصاد العباد". فصلنامه انوار معرفت، 4، 2، 1395، 75-91
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اسماعیل پور، محمد مهدی.(1395) 'قرآن و حدیث، الهام بخش آرای عرفانی نجم الدین رازی در مرصاد العباد'، فصلنامه انوار معرفت، 4(2), pp. 75-91
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اسماعیل پور، محمد مهدی. قرآن و حدیث، الهام بخش آرای عرفانی نجم الدین رازی در مرصاد العباد. انوار معرفت، 4, 1395؛ 4(2): 75-91