انوار معرفت، سال ششم، شماره اول، پیاپی 12، بهار و تابستان 1396، صفحات 60-

    اصناف و آثار انوار تابان بر اخوان تجرید در اندیشه شیخ اشراق

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حسن معلمی / *دانشیار - دانشگاه باقرالعلوم (ع) / info@hekmateislami.com
    داود حسن زاده کریم آباد / *استادیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / hasanzadeh@iki.ac.ir
    چکیده: 
    شیخ اشراق، که خود در شمار اخوان تجرید و از صوفیان است، مجموعه ای از انوار را برشمرده که بر مبتدیان، متوسطان و منتهیان در سلوک اشراق می گردد. انوار اشراق شده بر مبتدیان، که ناپایدارند، به «طوالع و لوایح» موسوم است و انوار تابان بر متوسطان در سلوک، که دارای ثبات و قرارند، «سکینه» نامیده شده است. این انوار، که اشراقاتی از ناحیة عقل مفارق بر نفس انسانی اند، دارای اصناف گوناگون و آثار متفاوت هستند. «نور طامس» از آنِ فاضلان و منتهیان در سلوک است که امر سالک را به فنا و بقای بعد از فنا منتهی می سازد. این بارقه های الهی و انوار تابان بر سالکان همان علم و یا لذت ناشی از علم نیست، و نیز ورود این انوار بر سالک، به ویژه تجلی نور طامس، به معنای اتصال و اتحاد او با مبدع (حق تعالی) نیست. با وجود این، شیخ اشراق از نوعی اتحاد در این زمینه یاد کرده که ملاصدرا آن را نقد کرده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال ششم ، شماره اول، پیاپی 12، بهار و تابستان 1396

    داود حسن زاده کریم آباد/ دانشجوی دکتری دانشگاه باقر العلوم علیه السلام ، قم     hasanzadeh@iki.ac.ir
    حسن معلمی/ دانشیار دانشگاه باقر العلوم علیه السلام، قم     h.moallemi@hekmateislami.com
    دریافت: 12/09/1397 - پذیرش: 02/11/1397
    چکیده
    شیخ اشراق، که خود در شمار اخوان تجرید و از صوفیان است، مجموعه ای از انوار را برشمرده که بر مبتدیان، متوسطان و منتهیان در سلوک اشراق می گردد. انوار اشراق شده بر مبتدیان، که ناپایدارند، به «طوالع و لوایح» موسوم است و انوار تابان بر متوسطان در سلوک، که دارای ثبات و قرارند، «سکینه» نامیده شده است. این انوار، که اشراقاتی از ناحیة عقل مفارق بر نفس انسانی اند، دارای اصناف گوناگون و آثار متفاوت هستند. «نور طامس» از آنِ فاضلان و منتهیان در سلوک است که امر سالک را به فنا و بقای بعد از فنا منتهی می سازد. این بارقه های الهی و انوار تابان بر سالکان همان علم و یا لذت ناشی از علم نیست، و نیز ورود این انوار بر سالک، به ویژه تجلی نور طامس، به معنای اتصال و اتحاد او با مبدع (حق تعالی) نیست. با وجود این، شیخ اشراق از نوعی اتحاد در این زمینه یاد کرده که ملاصدرا آن را نقد کرده است.

    کلیدواژه ها: شیخ اشراق، اخوان تجرید، طوالع و لوایح، سکینه، نور طامس، اتحاد عقلی، ملاصدرا.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    معلمی، حسن، حسن زاده کریم آباد، داود.(1396) اصناف و آثار انوار تابان بر اخوان تجرید در اندیشه شیخ اشراق. فصلنامه انوار معرفت، 6(1)، 60-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن معلمی؛ داود حسن زاده کریم آباد."اصناف و آثار انوار تابان بر اخوان تجرید در اندیشه شیخ اشراق". فصلنامه انوار معرفت، 6، 1، 1396، 60-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    معلمی، حسن، حسن زاده کریم آباد، داود.(1396) 'اصناف و آثار انوار تابان بر اخوان تجرید در اندیشه شیخ اشراق'، فصلنامه انوار معرفت، 6(1), pp. 60-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    معلمی، حسن، حسن زاده کریم آباد، داود. اصناف و آثار انوار تابان بر اخوان تجرید در اندیشه شیخ اشراق. انوار معرفت، 6, 1396؛ 6(1): 60-