انوار معرفت، سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 13، پاییز و زمستان 1396، صفحات 17-32

    طور ورای عقل از دیدگاه ابن‌عربی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    مهدی بابایی المشیری / استادیار گروه فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / mahdi_babaei_44@yahoo
    چکیده: 
    عقل قوه ای از قوای نفس ناطقه است. عقل از آن نظر که قوة فکر را به کار می گیرد و از طریق آن علم و معرفت کسب می کند، محدود است؛ اما عقل از آن نظر که دارای خاصیت قبول است، حدی ندارد و از این حیث، هیچ امری ورای طور عقل محسوب نمی شود. دو احتمال در تفسیر طور ورای عقل قابل طرح است: «ما یحیله العقل» و «ما لایناله العقل»، که هر دوی آنها دارای نقص است. ابن عربی عنصر اساسی در علوم فوق طور عقل را به لحاظ روش، یافت شهودی و قلبی آنها دانسته است که با افاضه و تجلی حق تعالی صورت می گیرد؛ اما به لحاظ محتوا، ممکن است برخی از انواع آن توسط عقل از راه استدلال فکری هم قابل حصول باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بابایی المشیری، مهدی.(1396) طور ورای عقل از دیدگاه ابن‌عربی. فصلنامه انوار معرفت، 7(2)، 17-32

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی بابایی المشیری."طور ورای عقل از دیدگاه ابن‌عربی". فصلنامه انوار معرفت، 7، 2، 1396، 17-32

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بابایی المشیری، مهدی.(1396) 'طور ورای عقل از دیدگاه ابن‌عربی'، فصلنامه انوار معرفت، 7(2), pp. 17-32

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بابایی المشیری، مهدی. طور ورای عقل از دیدگاه ابن‌عربی. انوار معرفت، 7, 1396؛ 7(2): 17-32