صفحهها:
79-95
تاریخ دریافت: 1397/11/28
تاریخ پذیرش: 1398/03/08
چکیده:
سبک زندگی، یکی از موضوعات مهمی است که امروزه ذهن متفکران، به ویژه در دو عرصة روان شناسی و جامعه شناسی را به خود مصروف داشته است. این پدیده، در مجامع علمی جهان و ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است. از سوی دیگر، سبک زندگی عرفانی در طول تاریخ در عین جاذبه دار بودن برای مردم جهان، متهم به جامعه گریزی، بلکه زندگی ستیزی شده است.
در این پژوهش، پس از تبیین مفهومی «عرفان» و «سبک زندگی» بر پایة نگرش های عرفانی مولوی (م672 ق) و آرای روان شناسی معاصر، به تحلیل رویکردهای مختلف عارفان به زندگی پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که سبک زندگی در اندیشة روان شناسان متاخر، به ویژه آلفرد آدلر (م1870م)، صرف رفتارهای بیرونی آدمی نیست، بلکه سبک زندگی نظام واره ای از نگرش و کنش است، طوری که هیچ چیز خارج و یا جدای از سبک زندگی نیست. این نگرش جامع به سبک زندگی، قرابت بیشتری با نگرش های عرفانی دارد. مولانا نیز در مواجه با مسئله های سبک زندگی، کنش را متأثر از نگرش معنوی دانسته، و در مواجهه با پدیده های زندگی، از الگوی «پذیرش و توسعه» تبعیت می کند: او نیازهای زیست این جهانی را می پذیرند، ولی معتقد است: از آنجا که انسان بزرگتر از این زندگی است، پس به زندگی برازندة او باید تن داد و آن «زندگی معنوی» است. این رویکرد به زندگی، می تواند برای انسان معاصر جذاب، دل پذیر و خردپذیر باشد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
گریوانی، مسلم، کاکائی، قاسم.(1396) مطالعهی تئوریک نسبت عرفان با پدیدهی سبک زندگی با تأکید بر اندیشهی عرفانی مولوی. فصلنامه انوار معرفت، 7(2)، 79-95
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مسلم گریوانی؛ قاسم کاکائی."مطالعهی تئوریک نسبت عرفان با پدیدهی سبک زندگی با تأکید بر اندیشهی عرفانی مولوی". فصلنامه انوار معرفت، 7، 2، 1396، 79-95
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
گریوانی، مسلم، کاکائی، قاسم.(1396) 'مطالعهی تئوریک نسبت عرفان با پدیدهی سبک زندگی با تأکید بر اندیشهی عرفانی مولوی'، فصلنامه انوار معرفت، 7(2), pp. 79-95
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
گریوانی، مسلم، کاکائی، قاسم. مطالعهی تئوریک نسبت عرفان با پدیدهی سبک زندگی با تأکید بر اندیشهی عرفانی مولوی. انوار معرفت، 7, 1396؛ 7(2): 79-95