انوار معرفت، سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 17، پاییز و زمستان 1398، صفحات 5-18

    بررسی مسئله‌ی عبد اسم در عرفان اسلامی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    رسول باقریان خوزانی / مربی و عضو هیئت علمی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / bagherianrasoul@yahoo.com
    چکیده: 
    عبد اسم از جمله اصطلاحاتی است که در دستگاه عرفانی ابن عربی مطرح و به وسیلة برخی پیروانش تبیین شد. این مفهوم به این معناست که وقتی سالک در فنای صفاتی یا بقای پس از آن، با اسمی از اسمای الهی متحد شد، در وجود او جز حقیقت اسم مزبور حقیقت دیگری یافت نمی شود و وجود او به تمام معنا تحت تدبیر و ربوبیت آن اسم واقع می شود. در چنین حالتی گفته می شود او عبد آن اسم شده است. این مسئله در دو دانش عرفان نظری و عملی قابل طرح است: در عرفان نظری ذیل بحث انسان کامل و نیز ذیل بحث مظاهر اسما و در عرفان عملی ذیل ویژگی های سالک در سفر دوم از اسفار اربعة عرفانی. در عبودیت اسم، هم اسم الهی و هم عبد آن، هر کدام در ارتباط با یکدیگر احکام و ویژگی هایی دارند: اسم الهی ضمن شکل دادن به باطن و حقیقت قلبی سالک، او را ربوبیت می کند؛ عبد هم ضمن مظهریت برای آن اسم ، مجرای فیضی برای آثار آن می شود. 
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقریان خوزانی، رسول.(1398) بررسی مسئله‌ی عبد اسم در عرفان اسلامی. فصلنامه انوار معرفت، 8(2)، 5-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رسول باقریان خوزانی."بررسی مسئله‌ی عبد اسم در عرفان اسلامی". فصلنامه انوار معرفت، 8، 2، 1398، 5-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقریان خوزانی، رسول.(1398) 'بررسی مسئله‌ی عبد اسم در عرفان اسلامی'، فصلنامه انوار معرفت، 8(2), pp. 5-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقریان خوزانی، رسول. بررسی مسئله‌ی عبد اسم در عرفان اسلامی. انوار معرفت، 8, 1398؛ 8(2): 5-18