صفحهها:
5-18
تاریخ دریافت: 1398/10/22
تاریخ پذیرش: 1399/01/25
چکیده:
عبد اسم از جمله اصطلاحاتی است که در دستگاه عرفانی ابن عربی مطرح و به وسیلة برخی پیروانش تبیین شد. این مفهوم به این معناست که وقتی سالک در فنای صفاتی یا بقای پس از آن، با اسمی از اسمای الهی متحد شد، در وجود او جز حقیقت اسم مزبور حقیقت دیگری یافت نمی شود و وجود او به تمام معنا تحت تدبیر و ربوبیت آن اسم واقع می شود. در چنین حالتی گفته می شود او عبد آن اسم شده است. این مسئله در دو دانش عرفان نظری و عملی قابل طرح است: در عرفان نظری ذیل بحث انسان کامل و نیز ذیل بحث مظاهر اسما و در عرفان عملی ذیل ویژگی های سالک در سفر دوم از اسفار اربعة عرفانی. در عبودیت اسم، هم اسم الهی و هم عبد آن، هر کدام در ارتباط با یکدیگر احکام و ویژگی هایی دارند: اسم الهی ضمن شکل دادن به باطن و حقیقت قلبی سالک، او را ربوبیت می کند؛ عبد هم ضمن مظهریت برای آن اسم ، مجرای فیضی برای آثار آن می شود.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
باقریان خوزانی، رسول.(1398) بررسی مسئلهی عبد اسم در عرفان اسلامی. فصلنامه انوار معرفت، 8(2)، 5-18
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رسول باقریان خوزانی."بررسی مسئلهی عبد اسم در عرفان اسلامی". فصلنامه انوار معرفت، 8، 2، 1398، 5-18
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
باقریان خوزانی، رسول.(1398) 'بررسی مسئلهی عبد اسم در عرفان اسلامی'، فصلنامه انوار معرفت، 8(2), pp. 5-18
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
باقریان خوزانی، رسول. بررسی مسئلهی عبد اسم در عرفان اسلامی. انوار معرفت، 8, 1398؛ 8(2): 5-18