انوار معرفت، سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 17، پاییز و زمستان 1398، صفحات 33-48

    اندیشۀ تجلی؛ طرح نظریۀ معنویت زیست‌محیطی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محسن شیراوند / استادیار فلسفة اخلاق ، دانشگاه اصفهان / m.shiravand23@gmail.cim
    چکیده: 
    در غرب بحث دربارة اخلاق زیست محیطی به عنوان یکی از سرفصل های اصلی اخلاق جهانی دچار دگردیسی هویتی شده است. دلیل این دگردیسی، عدم توفیق کانون های چهارگانة اخلاق زیست محیطی در زمینة مهار بحران های زیست محیطی است. امروزه تمرکز پژوهش های زیست محیطی اندیشمندان بزرگ غربی سمت وسویی دینی به خود گرفته است. آنچه امروزه در مراکز آکادمیک غرب تحت عنوان «معنویت زیست محیطی» شنیده می شود، کوچ کردنی آرام از اخلاق زیست محیطی مبتنی بر انسان به اخلاق مبتنی بر «معنویت» است. نگارنده با بررسی سیر دگردیسی آثار پژوهشی شکل گرفته در مغرب زمین، «اندیشة تجلی» را مهم ترین خاستگاه معنویت زیست محیطی در عالم اسلام می داند. این مقاله می کوشد در دو منبع حکمت و شریعت اسلامی شاکلة اصلی این موضوع را کندوکاو نماید. روش به کار رفته در این پژوهش، اسنادی ـ تحلیلی است؛ بدین نحو که ابتدا برخی از مهم ترین نظریات و کانون های زیست محیطی و در ادامه، اندیشة تجلی در دامان شریعت و حکمت بحث خواهد شد و به این نتیجه خواهد رسید که مجموع نصوص متقن دینی و متون حکمی ـ عرفانی، زیست بومی فکری – فرهنگی ایجاد کرده است که این زیست بوم ظرفیت بالایی برای پذیرش اندیشة تجلی دارد. این اندیشه به شرط ایجاد سازوکارهای دقیق، قدرت خوبی در زمینة فرهنگ سازی زیست محیطی دارد. 
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شیراوند، محسن.(1398) اندیشۀ تجلی؛ طرح نظریۀ معنویت زیست‌محیطی. فصلنامه انوار معرفت، 8(2)، 33-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محسن شیراوند."اندیشۀ تجلی؛ طرح نظریۀ معنویت زیست‌محیطی". فصلنامه انوار معرفت، 8، 2، 1398، 33-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شیراوند، محسن.(1398) 'اندیشۀ تجلی؛ طرح نظریۀ معنویت زیست‌محیطی'، فصلنامه انوار معرفت، 8(2), pp. 33-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شیراوند، محسن. اندیشۀ تجلی؛ طرح نظریۀ معنویت زیست‌محیطی. انوار معرفت، 8, 1398؛ 8(2): 33-48