مایستر اکهارت (1328-1260م) میان وجودی که خالق مخلوقات است، یعنی خدا یا «God»، و ذاتی واحد و مطلق از هر قیدی، یعنی الوهیت یا «Godhead» تمایز قائل می شود. هدف این مقاله تحلیل و تبیین نسبت بین خدا و ذات او با مخلوقات بر اساس وجوه این تمایز است. نتایج این تحلیل نشان میدهد که بر اساس دیدگاه اکهارت، خدا عالَم را به عنوان مخلوق، متّحد با خود آفریده است. بین او و مخلوقات سنخیت علّی و معلولی وجود دارد. امکان شناخت خدا از طریق قوای ادراکی و امکان سخن گفتن دربارة خدا وجود دارد. اما مبتنی بر همین دیدگاه، الوهیت ذات هر موجود و منشأ همة کمالات وجودی است. به واسطة دو ویژگی اصلی وحدت مطلق و فاعل نبودن، شبیه به چیزی نیست و هیچ نسبت و سنخیتی با هیچ چیز ندارد. از هر قیدی، حتی قید اطلاق، مبرّاست و نمیتوان آن را وجود خواند. نه امکان سخن گفتن دربارة الوهیت وجود دارد و نه امکان شناخت؛ بلکه تنها به واسطة عروج میتوان با او یکی شد. در نتیجه، بر پایة دیدگاه اکهارت، الوهیت با ذات هر موجود، عینیت دارد و با وجود آنها دارای تباین است.
دهقان تفتی، محمدعلی، یزدانی، عباس.(1398) تبیین نسبت بین خدا و ذات الهی با مخلوقات، مبتنی بر وجوه تمایز میان دو مفهوم خدا و الوهیت در اندیشة اکهارت. فصلنامه انوار معرفت، 8(2)، 67-84
محمدعلی دهقان تفتی؛ عباس یزدانی."تبیین نسبت بین خدا و ذات الهی با مخلوقات، مبتنی بر وجوه تمایز میان دو مفهوم خدا و الوهیت در اندیشة اکهارت". فصلنامه انوار معرفت، 8، 2، 1398، 67-84
دهقان تفتی، محمدعلی، یزدانی، عباس.(1398) 'تبیین نسبت بین خدا و ذات الهی با مخلوقات، مبتنی بر وجوه تمایز میان دو مفهوم خدا و الوهیت در اندیشة اکهارت'، فصلنامه انوار معرفت، 8(2), pp. 67-84
دهقان تفتی، محمدعلی، یزدانی، عباس. تبیین نسبت بین خدا و ذات الهی با مخلوقات، مبتنی بر وجوه تمایز میان دو مفهوم خدا و الوهیت در اندیشة اکهارت. انوار معرفت، 8, 1398؛ 8(2): 67-84