انوار معرفت، سال نهم، شماره اول، پیاپی 18، بهار و تابستان 1399، صفحات 21-32

    شهود عرفانی بین علم حصولی و علم حضوری از دیدگاه ابن‌عربی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ عثمان ویندی / استادیار تصوف و عرفان اسلامی جامعة المصطفی العالمیه ، قم / osweye03121979@gmail.com
    ابوالفضل کیاشمشکی / دانشیار گروه فلسفه علم، دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر / akia45@gmail.com
    چکیده: 
    هدف مقالة پیش رو این است که رابطة شهود عرفانی و علم حضوری را با توجه به نصوص ابن عربی بررسی و نقد کند. ازاین رو، سؤال آن از این قرار است: آیا دلیلی، به ویژه از ابن عربی، بر حضوری بودن شهود عرفانی در دست داریم؟ بدیهی است که روش این بحث باید استقرایی، همراه با تحلیل باشد تا همة نصوص مربوطه از لحاظ دلالت، تحلیل و بررسی شود. ضرورت این بحث، به سبب رابطة تنگاتنگ شهود و علم حضوری در ذهن بسیاری از پژوهشگران، آشکار است. پیشنهاد مقاله، با توجه به ضعف شواهد دیگر، این است که حضوری بودن شهود عرفانی را می توان از لحاظ تأمل در معنای لغوی آن فهمید؛ وگرنه حصولی بودن آن، طبق نظر ابن عربی متعین می شود؛ ولی نه هر علم حصولی؛ بلکه علم حصولی ای که از جنس علم حدسی است. تفسیر شهود به علم حدسی، هم با مفهوم القا سازگار است و هم با دیدگاه عرفای پیش از ابن عربی کاملاً هماهنگ است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ویندی، عثمان، کیاشمشکی، ابوالفضل.(1399) شهود عرفانی بین علم حصولی و علم حضوری از دیدگاه ابن‌عربی. فصلنامه انوار معرفت، 9(1)، 21-32

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عثمان ویندی؛ ابوالفضل کیاشمشکی."شهود عرفانی بین علم حصولی و علم حضوری از دیدگاه ابن‌عربی". فصلنامه انوار معرفت، 9، 1، 1399، 21-32

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ویندی، عثمان، کیاشمشکی، ابوالفضل.(1399) 'شهود عرفانی بین علم حصولی و علم حضوری از دیدگاه ابن‌عربی'، فصلنامه انوار معرفت، 9(1), pp. 21-32

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ویندی، عثمان، کیاشمشکی، ابوالفضل. شهود عرفانی بین علم حصولی و علم حضوری از دیدگاه ابن‌عربی. انوار معرفت، 9, 1399؛ 9(1): 21-32