انوار معرفت، سال دوازدهم، شماره دوم، پیاپی 25، پاییز و زمستان 1402، صفحات -

    بررسی اسم اعظم در منابع عرفانی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ رسول باقریان / *عضو هیئت علمی - مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) / bagherianrasoul@yahoo.com
    doi 10.22034/erfani.2024.5001098
    چکیده: 
    اسم اعظم از موضوعات مهم مورد بحث در عرفان اسلامی است به گونه¬ای که در هر دو حوزه عرفان عملی و نظری به مباحثی از آن پرداخته شده است. با اینکه عارفان تعاریف مختلفی برای اسم اعظم گفته¬اند، به نظر می¬رسد فهم کاملتر حقیقت اسم اعظم متوقف بر امور دیگری چون معیار اعظمیت، تقسیمات، مراتب، واژگان و احکام آن است: عارفان در رابطه با معیار اعظمیت سخنی نگفته¬اند اما می¬توان دو وصف جمعیت و احاطه را از سخنانشان برداشت نمود. در خصوص تقسیمات اسم اعظم به مواردی چون اسم اعظم تعریفی و تأثیری و نیز اسم اعظم مطلق، نسبی و در مرتبه و نیز اسم اعظم الوهی، وصفی و فعلی اشاره کردند. درباره مراتب اسم اعظم هم، چهار مرتبه حقیقت، معنا، صورت حسی عنصری و صورت لفظی و نیز چهار مرتبه حقیقت غیبی، مرتبه الوهیت، مرتبه مألوهیت و مرتبه لفظی را طرح کردند. همچنین اسمائی چون الله، حی، قیوم و قادر و نیز برخی حروف به عنوان واژگان، و مباحثی چون سریان اسم اعظم، علم به اسم اعظم، نقش اسم اعظم در استجابت دعا و رابطه متقابل اسم اعظم و سلوک به عنوان احکام گفتند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Examining Esm-e-Azam in mystical sources
    Abstract: 
    Esm-e-Azam is one of the most important topics discussed in Islamic Mysticism in such a way that it has been discussed in both Practical and Theoretical Mysticism. Even though mystics have given different definitions for Esm-e-Azam,it seems that a more complete understanding of the truth of Esm-e-Azam depends on other matters such as the criteria of greatness, divisions, ranks, items and its rules: The mystics did not say anything about the criteria of greatness, but two descriptions of population and surroundings can be taken from their words. Regarding the divisions of Esm-e-Azam, they pointed out such things as the defining and effective Esm-e-Azam, as well as the absolute, relative and ranked Esm-e-Azam, as well as the divine, descriptive and current Esm-e-Azam. Regarding the levels of Esm-e-Azam, they proposed four levels of truth, meaning, elemental sensory form, and verbal form, as well as four levels of occult truth, the level of divinity, the level of divine nature, and the verbal level. They also said Names such as Allah, Al-Hai, Al-Qayyum and Al-Qadir, as well as some letters as words, and topics such as the series of Esm-e-Azam, knowledge of Esm-e-Azam, the role of Esm-e-Azam in answering prayers, and the interrelationship of Esm-e-Azam and wayfaring.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقریان، رسول.(1402) بررسی اسم اعظم در منابع عرفانی. فصلنامه انوار معرفت، 12(2)، - https://doi.org/10.22034/erfani.2024.5001098

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رسول باقریان."بررسی اسم اعظم در منابع عرفانی". فصلنامه انوار معرفت، 12، 2، 1402، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقریان، رسول.(1402) 'بررسی اسم اعظم در منابع عرفانی'، فصلنامه انوار معرفت، 12(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقریان، رسول. بررسی اسم اعظم در منابع عرفانی. انوار معرفت، 12, 1402؛ 12(2): -