انوار معرفت، سال دوازدهم، شماره دوم، پیاپی 25، پاییز و زمستان 1402، صفحات -

    تحلیل هستی شناسانه عرفانی تجربیات نزدیک به مرگ

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ حمیدرضا گودرزی / *دانشجوی کارشناسی ارشد / me.goudarzi@yahoo.com
    علیرضا کرمانی / دانشیار - گروه عرفان مؤسسه / Kermania59@yahoo.com
    doi 10.22034/erfani.2024.5001102
    چکیده: 
    انسان‌های بسیاری با فرهنگ‌های مختلف و در سنین متفاوتی در مقطعی از زندگی خود، بر اثر قطع علائم حیاتی، تجارب نامتعارفی داشته‌اند و حالات معنوی ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. این تجربه‌گران، مدعی شده‌اند که در این تجارب، بدن را ترک کرده و وارد وادی فرامادی شده‌اند و پس از کسب تجارب یادشده، دوباره به بدن بازگشته‌اند. بر پایۀ هستی¬شناسی و انسان¬شناسی عرفانی -که حضرت مثال را یکی از حضرات خمس و انسان را جامع حضرات و کون جامع دانسته و برای او قوایی همچون خیال قائل¬اند- می‌توان این تجارب را این‌طور تبیین کرد: افراد یادشده، با قطع یا کاهش علقه به بدن، بر روی مثال متصل (مرتبۀ خیال انسان) متمرکز شده و در صورت رهایی از ویژگی¬های آن همانند الف) مخزن و ارائه دهنده صور حسی، ب)صورت¬ساز بودن، ج)محل جولان شیطان بودن، از طریق خیال متصل به عالم مثال منفصل منتقل شده‌اند که البته افراد خاصی چنین توانایی¬ای دارند. تجربه¬گران آنچه در مثال متصل یا منفصل امور نامتعارفی را که دیده یا شنیده‌ یا لمس کرده یا چشیده یا بوییده‌اند، همگی با کمک حواس باطنی ایشان بوده است و بر اساس نقش مستقیم نفس در ادراک کسی که به تجرد مثالی برسد، دنیای مادی را هم می‌تواند ببیند، بلکه بهتر می‌بیند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A mystical ontological analysis near-death experiences
    Abstract: 
    Many people from different cultures and at different ages have had unusual experiences and at some point in their lives they have found certain mental states due to the interruption of vital signs. These experimenters themselves have claimed that in these experiences they left the body and entered the metamaterial and returned to the body after gaining the mentioned experiences. Based on mystical ontology and anthropology - which Hazrat Khayal considers a part of hazrat Khums and considering the human being as a comprehensive one who has the power of imagination - these experiences can be explained as follows: The mentioned people, by cutting off or reducing the relationship and paying attention to the body, are focused on the connected imagination (the level of Adam's imagination), and if they are freed from its talents such as form-making, theimages repository and place of Satan's golan, have been transferred to a detached imagination through magination, which, of course, certain people have this ability. The unusual things they saw, heard, touched, tasted, or smelled were all with the help of their inner senses. A person who achieves imaginary celibacy can see the material world, but he sees it better.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    گودرزی، حمیدرضا، کرمانی، علیرضا.(1402) تحلیل هستی شناسانه عرفانی تجربیات نزدیک به مرگ. فصلنامه انوار معرفت، 12(2)، - https://doi.org/10.22034/erfani.2024.5001102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمیدرضا گودرزی؛ علیرضا کرمانی."تحلیل هستی شناسانه عرفانی تجربیات نزدیک به مرگ". فصلنامه انوار معرفت، 12، 2، 1402، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    گودرزی، حمیدرضا، کرمانی، علیرضا.(1402) 'تحلیل هستی شناسانه عرفانی تجربیات نزدیک به مرگ'، فصلنامه انوار معرفت، 12(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    گودرزی، حمیدرضا، کرمانی، علیرضا. تحلیل هستی شناسانه عرفانی تجربیات نزدیک به مرگ. انوار معرفت، 12, 1402؛ 12(2): -