انوار معرفت، سال چهارم، شماره اول، پیاپی 9، بهار و تابستان 1394، صفحات 5-20

    عرفان در اندیشة ابن‌طفیل

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    علیرضا کرمانی / استادیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / Kermania59@yahoo.com
    چکیده: 
    ابن طفیل در رسالة حی  بن یقظان - که شرح زندگی انسانی فرضی است که در جزیره  ای نزدیک به خط استوا وجود و تکامل می یابد - سیر تکاملی انسان از مرتبة حسی به مرتبة عقلی و سپس شهودی را به تصویر می کشد. از دیدگاه ابن طفیل، اگر چه محصول عقل و شهود یکسان است، اما معرفت شهودی دارای وضوح و شفافیت و بالتبع، لذتی عظیم و شگرف است. از منظر وی؛ دست یابی به معارف شهودی جز از طریق سلوکی معنوی میسر نیست و حی  بن یقظان به عقل و فطرت خود، اصل ضرورت سلوک و چگونگی سلوک را درمی یابد. بر این اساس، سالک پس از طی درجات سلوکی، وحدت را می یابد، اما ابن طفیل توجه می دهد که این وحدت، وحدتی در مقابل کثرت نیست؛ زیرا این نوع وحدت از اوصاف اجسام است، بلکه عارف در شهود خود، با حقیقتی فراتر مواجه است، که توصیف آن به قالب عبارت در نمی آید. در نهایت نیز ابن طفیل به بررسی رابطة این حقایق مشهود با شریعت می پردازد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Mysticism in the Thoughts of Ibn-e- Tofeil
    Abstract: 
    In Hayy ibn-e- Yaqdhan treatise, which is a description of the life of an imaginary man who was born and developed on an island near the equator, Ibn-e- Tofeil sheds light on the course of human development including the sensory stage the rational stage and then the stage of intuition. According to Ibn-e- Tofeil’s view, although intellect and intuition have the same outcome, intuitive knowledge is more obvious and distinct, and consequently, provides great pleasure. He holds that intuitive knowledge cannot be gained except through a mystical and spiritual journey, and Hayy ibn-e- Yaqdhan, which based on his own intellect and nature, acknowledges the necessity and manner of mystical journey. Accordingly, after passing through the mystical stages, the mystic reaches unity. Ibn-e- Tof eil however, notices this unity is not in contrast with multiplicity, because it is one of the characteristics of objects. In his intuition, the mystic faces a reality which is beyond description. Finally, Ibn-e- Tufail examines the relationship between these observable facts and Divine law.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کرمانی، علیرضا.(1394) عرفان در اندیشة ابن‌طفیل. فصلنامه انوار معرفت، 4(1)، 5-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علیرضا کرمانی."عرفان در اندیشة ابن‌طفیل". فصلنامه انوار معرفت، 4، 1، 1394، 5-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کرمانی، علیرضا.(1394) 'عرفان در اندیشة ابن‌طفیل'، فصلنامه انوار معرفت، 4(1), pp. 5-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کرمانی، علیرضا. عرفان در اندیشة ابن‌طفیل. انوار معرفت، 4, 1394؛ 4(1): 5-20