انوار معرفت، سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 10، بهار و تابستان 1395، صفحات 41-54

    عشق نفسانی و عشق حیوانی از دیدگاه عرفان و دین

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    قاسم دلدار / کارشناس ارشد تصوف و عرفان اسلامی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / Ghd_agh_1381@yahoo.com
    محمدمهدی گرجیان / دانشیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام / mm.Gorjian@yahoo.com
    چکیده: 
    از دیدگاه عارفان مسلمان حقیقت عشق، غیرقابل تعریف است، یافتنی است نه دانستنی. معنای شزح اللفظی آن عبارت است از: محبت مفرطه و منشأ عشق ریشه در ابعاد گوناگون وجودی انسان دارد. بالاترین مرتبه آن، عشق حقیقی است که شامل عشق به خداوند و اسماء و صفات اوست. عشق به ماسوی الله با انواع مختلف آن، عشق مجازی است. مهم ترین آنها، نفسانی و حیوانی است. عشق نفسانی، عشقی است که مختص انسان است و ریشة آن ملائمت نفسانی بین عاشق و معشوق است و مقتضای فطرت جمالگرای انسانی است. این عشق، اگر شائبه و ریبه حیوانیت نداشته باشد و پاک بماند، می تواند پلی به سوی حقیقت باشد. در روایات اسلامی، نشانه هایی بر تأیید این عشق پاک و عفیف وجود دارد. عشق شهوانی و حیوانی، حقیقتاً عشق نیست، هیجان شهوت است و ریشه در بعد جسمانی و حیوانی انسان دارد. بسیار فناپذیر و از بین برنده ارزش های وجودی انسان است و موجب زمین گیری وی در حرکت تکاملی اش می شود. البته ابتلا به همین عشق هم اگر اختیاری نبود و انسان ناخواسته در آن گرفتار آمد، به تأیید دین به شرط کتمان و عفت موجبات نجات انسان را فراهم می آورد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دلدار، قاسم، گرجیان، محمدمهدی.(1395) عشق نفسانی و عشق حیوانی از دیدگاه عرفان و دین. فصلنامه انوار معرفت، 4(2)، 41-54

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاسم دلدار؛ محمدمهدی گرجیان."عشق نفسانی و عشق حیوانی از دیدگاه عرفان و دین". فصلنامه انوار معرفت، 4، 2، 1395، 41-54

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دلدار، قاسم، گرجیان، محمدمهدی.(1395) 'عشق نفسانی و عشق حیوانی از دیدگاه عرفان و دین'، فصلنامه انوار معرفت، 4(2), pp. 41-54

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دلدار، قاسم، گرجیان، محمدمهدی. عشق نفسانی و عشق حیوانی از دیدگاه عرفان و دین. انوار معرفت، 4, 1395؛ 4(2): 41-54