صفحهها:
55-73
تاریخ دریافت: 1395/01/26
تاریخ پذیرش: 1395/07/05
چکیده:
«عشق» از سنخ گرایش و کشش و به معنای «دوستی شدید» است و بر حقیقی و مجازی قسمت می شود. اما «عقل» ودیعه ای الهی در نفس است که روشن گری و حساب گری کرده، سنخی گرایشی ندارد و محصولات آن گاهی در حوزة «هست و نیست» (عقل نظری) و گاهی در حوزة «باید و نباید» (عقل عملی) طبقه بندی می شود. عقل عملی دارای مراتبی است که شامل عقل مصلحت اندیش (حساب گر) به عنوان مدبّر امور زندگی و عقل ایمانی است. عقل ایمانی هم به متعارف و برین (قدسی) تقسیم می شود. بر اساس عقول سه گانه، سه نوع شخصیت در انسان ها شکل می گیرد که عبارت است از: زیستی و حیوانی، عقلانی، و ربانی. با توجه به معانی «عقل» و «عشق» و شکل گیری شخصیت ها، حالات مختلفی در مصاف عقل و عشق پدید می آید که در بهترین حالت ها اگر مراد از عشق، نوع حقیقی آن و از عقل، عقل برین (قدسی) باشد، هیچ منافاتی در این رابطه وجود ندارد و انسان عاشق در حقیقت، به مقام انسان عاقل دست یافته و حرکت عاشقانة او عاقلانه ترین حرکت است. قیام امام حسین علیه السلام نیز حرکتی بر اساس عقل برین و عشق حقیقی بود که از سوی شخصیتی ربانی و متعالی صورت پذیرفت. مقالة حاضر به روش تحلیلی – توصیفی به ا این موضوع می پردازد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
پاشائی، وحید.(1395) قیام امام حسین علیه السلام؛ عاقلانه یا عاشقانه؟. فصلنامه انوار معرفت، 4(2)، 55-73
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
وحید پاشائی."قیام امام حسین علیه السلام؛ عاقلانه یا عاشقانه؟". فصلنامه انوار معرفت، 4، 2، 1395، 55-73
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
پاشائی، وحید.(1395) 'قیام امام حسین علیه السلام؛ عاقلانه یا عاشقانه؟'، فصلنامه انوار معرفت، 4(2), pp. 55-73
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
پاشائی، وحید. قیام امام حسین علیه السلام؛ عاقلانه یا عاشقانه؟. انوار معرفت، 4, 1395؛ 4(2): 55-73