Anwar-e Ma`rifat, Volume 6, Issue 1, No 12, Year 2025 , Pages 43-

    علم پیشین و ذاتی خداوند به اشیا از منظر عرفان اسلامی

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Ali Amini nejad / سطح 4، حوزه علمیه قم / amininejadali@gmail.com
    Mahmoud Sharifi / کارشناس ارشد موسسه امام خمینی (ره)، رشته عرفان اسلامی / mahmoodsharifi8595@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :علم پیشین و ذاتی خداوند به اشیا از منظر عرفان اسلامی
    Abstract: 
    این نوشتار به روش «توصیفی و تحلیلی»، در پی تبیین چگونگی علم پیشین و ذاتی خداوند به اشیا از نگاه عرفان اسلامی است. ارائة تصویر صحیح از حضور اشیا در مقام ذات الهی قبل از ایجادشان، موجب می شود علم پیشین خداوند به اشیا از مقولة «علم بدون معلوم، محسوب نشود. عرفا خداوند متعال را وجودی بسیط و غیر متناهی می دانند که سراسر عالم هستی را فراگرفته، به گونه ای که نه با فرض موجودات حقیقی هم عرض سازگار است، و نه با موجودات حقیقی طولی. این ادعا به معنای نفی هرگونه کثرت در عالم واقع نیست، بلکه به این معناست که وجود، به طور حقیقی و ذاتی، جز بر ذات حق متعال حمل نمی شود؛ بدین روی، کثراتِ مشهود به منزلة شئون، مظاهر و تجلیات آن وجود واحد، دارای حقیقت و نفس الامر هستند. این نوشتار نشان می دهد که وجود مطلق به اطلاق مقسمی حق متعال ایجاب می کند تمام حقایق و اشیا در مقام ذات الهی به نحو غیرمتمایز از هم موجود باشند. بنابراین، علم حضوری خداوند به ذات خود عین علم حضوری او به اشیا در مقام ذات است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Amini nejad, Ali, Sharifi, Mahmoud.(2025) علم پیشین و ذاتی خداوند به اشیا از منظر عرفان اسلامی. Anwar-e Ma`rifat, 6(1), 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali Amini nejad; Mahmoud Sharifi."علم پیشین و ذاتی خداوند به اشیا از منظر عرفان اسلامی". Anwar-e Ma`rifat, 6, 1, 2025, 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Amini nejad, A, Sharifi, M.(2025) 'علم پیشین و ذاتی خداوند به اشیا از منظر عرفان اسلامی', Anwar-e Ma`rifat, 6(1), pp. 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Amini nejad, A, Sharifi, M. علم پیشین و ذاتی خداوند به اشیا از منظر عرفان اسلامی. Anwar-e Ma`rifat, 2025; 6(1): 43-