Anwar-e Ma`rifat, Volume 6, Issue 1, No 12, Year 2025 , Pages 78-

    حقیقت و چیستی مرگ از دیدگاه عرفان نظری و حکمت متعالیه

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad Hasan Zamani / دانشیار گروه علوم قرآن جامعه المصطفی العالمیه / mohamadhasanzamanii@gmail.com
    Ali Ranjbar / دانشجوی دکترا ادیان و عرفان مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) / ali_ranjbar_59@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :حقیقت و چیستی مرگ از دیدگاه عرفان نظری و حکمت متعالیه
    Abstract: 
    ‏ یکی از حقایق تردید ناپذیر حادثة مرگ است که برای هر انسانی رخ می دهد. در این باره که حقیقت ‏مرگ چیست و با مرگ چه ‏اتفاقی می افتد، در مکاتب مختلف دیدگاه های متفاوتی بیان شده است. از نظر عرفان ابن عربی و نیز حکمت متعالیه ملاصدرا، انسان ‏دارای دو ساحت نفس و بدن، و نفس مدبر بدن است. ملاصدرا با توجه به این نوع نگاه به حقیقت وجودی انسان، و نیز با توجه به حرکت جوهری نفس، مرگ را به معنای پایان حرکت نفس و به فعلیت رسیدن آن و در نتیجه، جدا شدن آن از بدن مادی می داند. ابن عربی نیز با توجه به این دو ساحت وجودی انسان و نیز با توجه به چگونگی نظام خلقت از دیدگاه عرفانی، مرگ را به معنای جدا شدن نفس از بدن و بازگشت آن به جایگاه اصلی اش می داند. البته از ‏نظر ملاصدرا با تحقق مرگ، نفس به طور کلی پیوندش را با بدن قطع می کند؛ اما از نظر ابن عربی، این قطع ‏‏ارتباط به طور کلی نیست. ‏به هر حال، از نظر عرفان و فلسفه، مرگ امری معدوم کننده ‏نیست، بلکه امری وجودی و موجب کمال برای ‏نفس است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zamani, Mohammad Hasan, Ranjbar, Ali.(2025) حقیقت و چیستی مرگ از دیدگاه عرفان نظری و حکمت متعالیه. Anwar-e Ma`rifat, 6(1), 78-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Hasan Zamani; Ali Ranjbar."حقیقت و چیستی مرگ از دیدگاه عرفان نظری و حکمت متعالیه". Anwar-e Ma`rifat, 6, 1, 2025, 78-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zamani, M, Ranjbar, A.(2025) 'حقیقت و چیستی مرگ از دیدگاه عرفان نظری و حکمت متعالیه', Anwar-e Ma`rifat, 6(1), pp. 78-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zamani, M, Ranjbar, A. حقیقت و چیستی مرگ از دیدگاه عرفان نظری و حکمت متعالیه. Anwar-e Ma`rifat, 2025; 6(1): 78-