Anwar-e Ma`rifat, Volume 1, Issue 2, No 2, Year 2025 , Pages 9-39

    The Four-Volume Asfar in Islamic Mysticism

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Dawood hasanzadehkarimabad / PhD student of teaching Islamic sciences, Baqir Al-'Uloom University / hasanzadeh@iki.ac.ir
    Abstract: 
    In Islamic mysticism, different proposals have been put forward for the stages of man's inner movement towards his perfection, one of which is "the four-Volume Asfar ". The main content of the famous four-volume Asfar are the journeys from creatures towards the Truth" “in the Truth by the Truth "from Truth towards creatures by the Truth", and "in creatures by the Truth". The issue of the journey "towards God" and "in God" has been discussed since the early development of Islamic mysticism. As far, the station of "existence after annihilation" which refers to the two latter journeys, it had not been discussed nor referred to as a journey until Ibn 'Arabi's time. Therefore, the four-fold division of the aforementioned journeys which took from before Ibn 'Arabi only refers to the journey "towards God" and the journey "in God", and did not have any reference to the latter journeys. After Ibn 'Arabi, different accounts of the four-volume Asfar were written and the first one which is most similar to the famous four-volume Afar is 'Afif Al-Din Telemsani's account. After that, Kashani wrote an account of the journeys in his" Manazil al-Sa'erin machining some modification in its content. After Kashani, his pupil, Qaysari, proposed the final and famous form of the four journeys with minor changes in it, an which became famous through Mullāh Ṣadrā and his four-volume Asfar. Many rules and effects are mentioned in the works of the knowledgeable for these journeys, the most important of which is the manifestation of the questions of "guardianship" and "caliphate" for perfected perfect people.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :اسفار اربعه در عرفان اسلامی
    Abstract: 
    در عرفان اسلامی، مراحل حرکت باطنی انسان به سوی کمالش با طرح های گوناگونی ترسیم شده که یکی از این طرح ها «اسفار اربعه» است. محتوای اصلی اسفار اربعه مشهور سفرهای «من الخلق الی الحقّ»، «فی الحقّ بالحقّ»، «من الحقّ الی الخلق بالحقّ» و «فی الخلق بالحقّ» است. بحث از سفر «الی اللّه» و «فی اللّه» از همان آغاز شکل گیری عرفان اسلامی مطرح بوده است. اما مقام «بقای بعد از فنا»، که ناظر به دو سفر بعدی است، تا پیش از ابن عربی زیاد مورد توجه قرار نگرفته و به عنوان سفر به آن اشاره ای نشده است. ازاین رو، تقسیمات چهارگانه ای که از اسفار مزبور تا پیش از ابن عربی صورت گرفته، تنها ناظر به سفر «الی الله» و یا علاوه بر آن، ناظر به سفر «فی الله» بوده است و در آن، دلالتی بر سفرهای بعدی وجود ندارد. پس از ابن عربی، تقریرهای متفاوتی از اسفار اربعه صورت گرفته که اولین و شبیه ترین تقریر به اسفار اربعه مشهور، تقریر عفیف الدین تلمسانی است. پس از وی کاشانی با کمی تصرّف محتوایی در تبیین سفرها، تقریری در شرح «منازل السائرین» خود به دست داد. پس از کاشانی، شاگرد او قیصری نیز با کمی تصرّف در تبیین سفر چهارم، صورت نهایی و مشهور اسفار اربعه را ترسیم نمود که از طریق ملاصدرا و کتاب اسفار اربعه او شهرت یافت. برای این اسفار، احکام و آثار فراوانی در کتب اهل معرفت ذکر شده که مهم ترین آنها ظهور مسئله‌ی «ولایت» و «خلافت» درباره‌ی انسان های کامل مکمّل است.
    References: 
    • آشتیانی، سید جلال الدین، شرح مقدمه قیصری، چاپ سوم، تهران، امیر کبیر، 1370.
    • آشتیانی، میرزا مهدی، تعلیقه بر شرح منظومه حکمت سبزواری، تحقیق عبد الجواد فلاطوری و مهدی محقّق، چاپ سوم، تهران، دانشگاه تهران، 1372.
    • ابن عربی، محیی الدین، الفتوحات المکیة (4 جلدی)، بیروت، دار صادر، بی تا‏.
    • ـــــ ، فصوص الحکم، چاپ دوم، بی جا، الزهراء سلام الله علیها، 1370.
    • ـــــ ، مجموعة رسائل ابن عربی (ثلاث مجلدات)، بیروت، دار المحجة البیضاء، 1421 ق.
    • ـــــ ، مجموعة رسائل ابن عربی (مجلدان)، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1367 ق.
    • الهی قمشه ای، مهدی، حکمت الهی عام و خاصّ، چاپ ششم، تهران، اسلامی، 1363.
    • بقلی شیرازی، روزبهان، مشرب الأرواح، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1426 ق.
    • ترمذی، محمد بن علی الحکیم، ختم الأولیاء، تحقیق عثمان اسماعیل یحیی، بیروت، المطبعة الکاثولیکیة، بی تا.
    • تلمسانی، عفیف الدین سلیمان، شرح منازل السائرین، قم، بیدار، 1371.
    • ـــــ ، شرح مواقف النفّری، بیروت، دار الکتب العلمیّة، 1428 ق.
    • جامی، عبد الرحمن، شرح فصوص الحکم، دار الکتب العلمیة، بیروت، 1425 ق.
    • جندی، مؤید الدین‏، شرح فصوص‏الحکم، تصحیح سیّد جلال الدین آشتیانی، چاپ دوم، قم، بوستان کتاب، 1381.
    • حسن زاده آملی، حسن، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1378.
    • خواجه عبدالله انصاری، منازل السائرین، تهران، دار العلم، 1417 ق.
    • رازی، فخر الدین، شرح الفخر الرازی علی الاشارات (شرحی الاشارات)، قم، مکتبة آیة الله المرعشی، 1404 ق.
    • رفیعی قزوینی، میرزا ابو الحسن، مجموعه رسائل و مقالات فلسفی، بی جا، الزهراء سلام الله علیها، 1367.
    • شاه آبادی، میرزا محمد علی؛ رشحات البحار، کتاب الإنسان و الفطرة، تهران، نهضت زنان مسلمان، 1360.
    • ملاصدرا، الحکمة المتعالیة، چاپ سوم، بیروت، دار احیاء التراث، 1981 م.
    • طوسی، خواجه نصیر الدین، شرح الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات، قم، البلاغة، 1375.
    • غزالی، احمد، بحر الحقیقه، به اهتمام نصر الله پور جوادی، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایرن، 1397 ق.
    • فرغانی، سعید الدین سعید؛ مشارق الدراری (شرح تائیه ابن فارض)، چاپ دوم، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1379.
    • ـــــ ، منتهی المدارک فی شرح تائیّة ابن الفارض، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1428 ق.
    • فناری، محمد بن حمزه؛ مصباح الأنس (شرح مفتاح الغیب)، تهران، مولی، 1374.
    • قشیری، ابو القاسم عبدالکریم بن هوازن؛ الرسالة القشیریة، تحقیق عبد الحمید محمود و محمود بن شریف، قم، بیدار، 1374.
    • ـــــ ، لطایف الاشارات، چاپ سوم، مصر،الهیئة المصریة العامه للکتاب، بی تا.
    • قمشه‏ای، آقا محمدرضا، مجموعه آثار حکیم صهبا، اصفهان، کانون پژوهش، 1378.
    • قونوی، صدرالدین محمدبن اسحاق، اعجاز البیان فی تفسیر ام القرآن، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1381.
    • ـــــ ، النفحات الإلهیة، تهران، مولی، 1375.
    • قیصری، داود بن محمود، چاپ دوم، تهران، رسائل قیصری، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1381.
    • ـــــ ، شرح القیصری علی تائیة ابن الفارض، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1425 ق.
    • ـــــ ، شرح فصوص الحکم، بی جا، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1375.
    • کاشانی، ملا عبد الرزاق، اصطلاحات الصوفیة، تصحیح مجید هادی زاده، تهران، حکمت، 1381.
    • ـــــ ، شرح منازل السائرین، قم، بیدار، 1385.
    • گیلانی، عبد القادر، الفیوضات الربانیّة، ترجمة و ترتیب نور الدین باسم بن علی، بی جا، بی نا، بی تا.
    • موسوی خمینی، روح الله؛ مصباح الهدایة إلی الخلافة و الولایة، چاپ سوم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1376.
    • نجم الدین الکبری، احمد بن عمر بن محمد؛ التأویلات النجمیة فی التفسیر الإشاری الصوفی، تحقیق احمد فرید المزیدی، بیروت، دار الکتب العلمیة، 2009 م.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    hasanzadehkarimabad, Dawood.(2025) The Four-Volume Asfar in Islamic Mysticism. Anwar-e Ma`rifat, 1(2), 9-39

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Dawood hasanzadehkarimabad."The Four-Volume Asfar in Islamic Mysticism". Anwar-e Ma`rifat, 1, 2, 2025, 9-39

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    hasanzadehkarimabad, D.(2025) 'The Four-Volume Asfar in Islamic Mysticism', Anwar-e Ma`rifat, 1(2), pp. 9-39

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    hasanzadehkarimabad, D. The Four-Volume Asfar in Islamic Mysticism. Anwar-e Ma`rifat, 2025; 1(2): 9-39