Anwar-e Ma`rifat, Volume 13, Issue 1, No 26, Year 2025 , Pages 101-120

    Criticizing the Concept and the Structure of "Spirituality" in the New Age Movement

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Syeda Aliya Naqvi / PhD in Mysticism, The University of Religions and Denominations / sfn114@gmail.com
    Ahmad Savari / PhD in Religious Studies, The University of Religions and Denominations / shahab.savari@gmail.com
    dor 20.1001.1.26458217.1403.13.1.6.7
    doi 10.22034/erfani.2025.5001182
    Abstract: 
    Using the descriptive-analytical method, this article examines the concept and structure of "spirituality" in the movement commonly referred to as the "New Age." Influenced by the principles of "secularism" and "individualism” , this movement supports a new belief system in which "spirituality" is seen as a personal and inward experience independent of any institutionalized or organized religion. Thus, by highlighting how the New Age Movement regards the concepts of "spirituality" and "religiosity," the article investigates the social and cultural structure of spirituality within this movement. The main focus is on how new spirituality beliefs are accepted and integrated into individuals' daily lives and their impact on lifestyle, values, and personal identity within Western culture. Dealing with a sociological assessment, the paper investigates the implications of this movement for understanding religion and spirituality in the present century and seeks to provide an overview of the causes of spirituality in today's society, reflecting the complexities and diversity of modern spiritual experiences.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی و نقد مفهوم و ساختار «معنویت» در جنبش عصر جدید
    Abstract: 
    مقاله حاضر به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی مفهوم و ساختار معنویت در جنبش موسوم به «عصر جدید» می‌پردازد. این جنبش با تأثیرپذیری از دو اصل سکولاریزاسیون و فردگرایی؛ به ترویج یک نظام باوری نوین مبادرت ورزیده که در آن، معنویت به‌عنوان یک تجربه فردی و درونی در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند فارغ از هرگونه ساختار نهادینه و سازمان‌یافته دینی صورت پذیرد. این مقاله ضمن اشاره به چگونگی تصویرپردازی جنبش «عصر جدید» از دو مفهوم معنویت و دینداری، ساختار اجتماعی و فرهنگی معنویت در این جنبش را نیز مورد بررسی قرار داده و در این راستا، تمرکز اصلی بر نحوه پذیرش و ادغام باورهای معنویت نوین در زندگی روزمره افراد و تأثیر آن بر سبک زندگی، ارزش‌ها و هویت فردی در فرهنگ غربی بوده است. در نهایت، مقاله با ارزیابی جامعه‌شناختی، به بررسی پیامدهای این جنبش برای فهم دین و معنویت در قرن حاضر می‌پردازد و تلاش می‌کند تصویری کلی از محرک‌های معنویت در جامعه مدرن ارائه دهد که پیچیدگی‌ها و تنوع تجربه‌های معنوی امروزی را بیان می‌کند.
    References: 
    • ابن‌‌عربی، محیی‌الدین (بی‌تا). الفتوحات المکیه. بیروت: دار صادر.
    • برگر، پیتر ال (1380). افول سکولاریسم؛ دین خیزشگر و سیاست جهانی. ترجمة افشار امیری، تهران: پنگان.
    • جامى،‏ عبدالرحمن (1370). نقد النصوص فى شرح نقش الفصوص. تصحیح ویلیام چیتیک. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • جلیلی، رضا (1402). پیامدهای مرجعیت درون در جنبش عصر جدید از منظر عرفان اسلامی. رسالة دکتری. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
    • راسخی، فروزان (1383). نقد سنت بر سنت‌نماها. اندیشة دینی، 13، 47-66.
    • ویلسون، برایان و کرسول، جیمی (1387). جنبش‌های نوین دینی؛ محدودیت‌ها و امکانات. ترجمة محمد قلی‌پور. مشهد: مرندیز.
    • یزدان‌پناه، سیدیدالله (1392). اصول و مبانی عرفان نظری. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    References: 
    • Carrette, J., & King R. (2005). Selling Spirituality: The Silent Takeover of Religion. London: Routledge.
    • Dalia, D. V. (2005). School leadership and spirituality. Doctoral dissertation. Publication NR02924. Canada: University of Toronto. Available at: http://School leadership and spirituality.
    • Davie, G. (1995). Religion in Britain since 1945: Believing without Belonging. Oxford: Blackwell.
    • Faivre, A. & Needlema, J. (1992). Modern Esoteric Spirituality. New York: SCM Press.
    • Forman, R. K. C. (2004). Grassroots Spirituality: What it is, why it is Here, where it is Going. Charlottesville, VA: Imprint Academic.
    • Fuller, R. C. (2001). Spiritual, but not Religious: Understanding Unchurched America. Oxford: Oxford UP.
    • Fuss, M. (1991). New Age and Europe: A Challenge for Theology. Brill: Mission Studies.
    • Gibson, A. (2011). Spirituality in principal leadership and its influence on teachers and teaching. Doctoral dissertation. New Zealand: Publication University of Waikato, 520–535.
    • Gregory, B. W., Alison, J. M. & Anne. L. Z. (2013). Tourism and spirituality: A Phenomenological Analysis. Elsevier Ltd. Annals of Tourism Research,  42, 150-168.
    • Hanegraaff, W. J. (1998). New Age Religion and Western Culture: Esotericism in the Mirror of Secular Thought. Albany, NY: SUNYP.
    • Hanegraaff, W. J. (2000). New Age Religion and Secularization. Religions in the Disenchanted World. BRILL: Stable, Numen, 7 (3), 288-312.
    • Hanegraaff, W. J. (2015). The Globalization of Esotericism, Correspondences 3, 3, 55–91. Available at: http://correspondencesjournal.com.
    • Hanegraaff, W. J. (2020). Western Esotericism and the Orient in the First Theosophical Society: Transcultural and Interdisciplinary Perspectives on a Modern Esoteric Movement. Albany: State University of New York Press.
    • Heehs, P. (2019). Spirituality without God: A Gobal History of Thought and Practice. London: Bloomsbury Publishing.
    • Heelas, P. & Woodhead, L. (2005). The Spiritual Revolution: Why Religion is Giving Way to Spirituality. Oxford: Blackwell.
    • Heelas, P. (1996). The New Age Movement: Religion, Culture and Society in the Age of Postmodernity. Wiley: Blackwell.
    • Heelas, P. (2002). The spiritual revolution in Religions in modern world. Ed. Linda Woodhead. NewYork: Routledge.
    • Hervieu-Léger, D. (2001). Individualism, the Validation of Faith, the Social Nature of Religion in Modernity. The Blackwell Companion to Sociology of Religion, Ed. by Fenn R. K. Oxford: Blackwell.
    • Hill, P. C., Pargament, K. I., Hood, R. W., McCullough, M. E., Swyers, J. P., Larson, D. B. & Zinnbauer, B. J. (2000). Conceptualizing religion and spirituality: Points of commonality, points of departure. Journal for the Theory ofSocial Behaviour, 30 (1), 51-77.
    • MacDonald, D. A. (2000). Spirituality: Description, measurement, and relation to the five-factor model of personality. Journal of Personality, 68 (1), 97-153.
    • Martin, J. R. (1986). A Theological Analysis of the New Age Movement. U.S.A., OK: Tulsa.
    • Principe, W. (1983). Toward Defining spirituality. Studies in Religion/Sciences Rdigieuses. 12 (2). 
    • Roof, W. C. (1999). Spiritual Marketplace. Princeton, NJ: Princeton UP.
    • Smith, B. H. (2023). Religion and Spirituality: Spirituality is the Goal, Religion Is the Means. Prairie Lakes Unitarian Universalist Fellowship. Ripon.
    • Vincett, G. & Woodhead, L. (2009). Spirituality, In Religions in the Modern World. Ed. by L. Woodhead, H. Kawanami & C. Partridge. London: Routledge.
    • Woodhead, L. (2016). Intensified Religious Pluralism and De-differentiation: The British Example. Society, 53 (1), 41-46.
    • Worthington, E. L., Hook, J. N., Davis, D. E. & McDaniel, M. A. (2011). Religion and spirituality. Journal of Clinical Psychology, 67 (2), 204-214.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Naqvi, Syeda Aliya, Savari, Ahmad.(2025) Criticizing the Concept and the Structure of "Spirituality" in the New Age Movement. Anwar-e Ma`rifat, 13(1), 101-120 https://doi.org/10.22034/erfani.2025.5001182

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Syeda Aliya Naqvi; Ahmad Savari."Criticizing the Concept and the Structure of "Spirituality" in the New Age Movement". Anwar-e Ma`rifat, 13, 1, 2025, 101-120

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Naqvi, S, Savari, A.(2025) 'Criticizing the Concept and the Structure of "Spirituality" in the New Age Movement', Anwar-e Ma`rifat, 13(1), pp. 101-120

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Naqvi, S, Savari, A. Criticizing the Concept and the Structure of "Spirituality" in the New Age Movement. Anwar-e Ma`rifat, 2025; 13(1): 101-120