Anwar-e Ma`rifat, Volume 13, Issue 1, No 26, Year 2025 , Pages 7-20

    The State of "Attentiveness" in Allameh Hasan Zadeh Amoli’s Mystical Journey

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Dawood hasanzadehkarimabad / Assistant Professor at the Department of Mysticism, Imam Khomeini Education and Research Institute / hasanzade@iki.ac.ir
    dor 20.1001.1.26458217.1403.13.1.1.2
    doi 10.22034/erfani.2025.5001647
    Abstract: 
    In order to receive hidden truths and generate various representations and unveilings, special attention has been paid to the state of "attentiveness" in Allameh Hasan Zadeh Amoli’s mystical journey. The quadrature of consequential realms and the longitudinal quadrilateral entities related to humans, involving the important discussions of "the conformity of realms" and "the conformity of existences" are considered the ontological and anthropological foundations of this subject. There is a specific way to achieve the state of "attentiveness," in which various happenings are manifested to the mystic, serving diverse functions, including the detachment of the body, the worldly and spiritual journey and the passage through different realms to reach the deepest aspect of existence. Using library sources, this new line of research seeks to gather and analyze the necessary data from Allameh Hasan Zadeh Amoli’s written works.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :حالت «توجه» در روش سلوکی علامه حسن‌زاده آملی
    Abstract: 
    در روش سلوکی علامه حسن‌زاده آملی به حالت «توجه» به منظور قرار گرفتن در معرض حقایق غیبی و ایجاد انواع تمثلات و مکاشفات توجه ویژه شده است. تربیع عوالم مترتب برهم و وجودات چهارگانة طولی برای انسان که دو بحث مهم «تطابق عوالم» و «تطابق کونین» را در پی دارد، از مبانی هستی‌شناختی و انسان‌شناختی این موضوع به‌شمار می‌رود. برای انجام دستور حالت «توجه» روش خاصی اعمال می‌شود و طی آن رویدادهای گوناگونی برای سالک نمودار می‌گردد و کارکردهای مختلفی برای او دارد که ازجملة آنها خلع بدن و سیر آفاقی و انفسی و نیز گذر از عوالم برای رسیدن به باطنی‌ترین ساحت هستی است. این مقاله کوشیده است با روش کتابخانه‌ای داده‌های لازم را از میان آثار مکتوب علامه حسن‌زاده آملی گردآوری و سپس تحلیل و تبیین کند. این موضوع برای نخستین بار است که مورد توجه قرار می‌گیرد و پیشینه‌ای ندارد.
    References: 
    • نهج البلاغه (بی‌تا). تصحیح صبحی صالح. قم: هجرت.
    • ابن‌اثیر جزری، مبارک بن محمد (1399ق). النهایة فی غریب الأثر. تحقیق طاهر احمد الزاوی و محمود محمد الطناحی. بیروت: المکتبة العلمیه.
    • ابن‌سینا، حسین بن عبدالله‏ (1375). الاشارات و التنبیهات. قم: البلاغه.
    • ابن‌عربی، محیی‌الدین (بی‌تا). الفتوحات المکیه. بیروت: دار صادر‏.
    • ابن‌فارس، احمد بن زکریا (1420ق). معجم مقاییس اللغة. تحقیق عبدالسلام محمد هارون. بیروت: دار الجیل.
    • ابن‌مشهدی، محمد بن جعفر (1419ق). المزار الکبیر. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
    • حسن‌زاده آملی، حسن (1365). هزار و یک نکته. تهران: رجاء.
    • حسن‌زاده آملی، حسن (1369). انسان و قرآن. قم: الزهراء.
    • حسن‌زاده آملی، حسن (1379). قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند. تهران: مؤسسة مطالعاتی و تحقیقات فرهنگی.
    • حسن‌زاده آملی، حسن (1381). هزار و یک کلمه. قم: بوستان کتاب.
    • حسن‌زاده آملی، حسن (1385). عیون مسائل النفس و سرح العیون فی شرح العیون. تهران: امیرکبیر.
    • حسن‌زاده آملی، حسن (1386). گنجینه گوهر روان. تهران: نثر طوبی.
    • حسینی اردکانی، احمد بن محمد (1375). مرآت الاکوان (تحریر شرح هدایه ملاصدرا شیرازی). تهران: میراث مکتوب.
    • حسینی تهرانی، سیدمحمدحسین (1419ق). رسالة لب اللباب. مشهد: علامه طباطبائی.
    • صدرالمتألهین (1340). رسالة سه اصل. تهران: دانشگاه علوم معقول و منقول تهران.
    • صدرالمتألهین (1361). العرشیه. تهران: مولی.
    • صدرالمتألهین (1363). مفاتیح الغیب. تهران: مؤسسة تحقیقات فرهنگی.
    • صدرالمتألهین (1366). شرح اصول الکافی. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • صدرالمتألهین (1375). مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین. تهران: حکمت.
    • صدرالمتألهین (1381). کسر اصنام الجاهلیه. تهران: بنیاد حکمت صدرا.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1388). بررسی‌های اسلامی. قم: بوستان کتاب.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1416ق). نهایة الحکمة. قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1981). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. بیروت: دار احیاء التراث.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (بی‌تا). مجموعة رسائل العلامة الطباطبائی. قم: باقیات.
    • طریحی، فخرالدین (1375). مجمع البحرین. تهران: کتاب‌‌فروشی مرتضوی.
    • طوسی، محمد بن حسن (1407ق). تهذیب الأحکام. تحقیق حسن خرسان. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
    • طوسی، نصیرالدین (1375). شرح الاشارات و التنبیهات. قم: البلاغه.
    • فراهیدی، خلیل بن احمد (1410ق). کتاب العین. قم: هجرت.
    • قاضی سعید قمی، محمد بن محمد، (1381). الاربعینیات لکشف انوار القدسیات. تهران: میراث مکتوب.
    • قونوی، صدرالدین (1381). آفاق معرفت (تبصرة المبتدی و تذکرة المنتهی). قم: کتابسرای اشراق.
    • قیصری، داود بن محمود (1375). شرح فصوص الحکم. تهران: علمی و فرهنگی.
    • کلینی، محمد بن یعقوب (1365). الکافی. تهران: دار الکتب الاسلامیه‏.
    • مفید، محمد بن محمد بن نعمان (1413ق). الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد. قم: کنگرة شیخ مفید.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    hasanzadehkarimabad, Dawood.(2025) The State of "Attentiveness" in Allameh Hasan Zadeh Amoli’s Mystical Journey . Anwar-e Ma`rifat, 13(1), 7-20 https://doi.org/10.22034/erfani.2025.5001647

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Dawood hasanzadehkarimabad."The State of "Attentiveness" in Allameh Hasan Zadeh Amoli’s Mystical Journey ". Anwar-e Ma`rifat, 13, 1, 2025, 7-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    hasanzadehkarimabad, D.(2025) 'The State of "Attentiveness" in Allameh Hasan Zadeh Amoli’s Mystical Journey ', Anwar-e Ma`rifat, 13(1), pp. 7-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    hasanzadehkarimabad, D. The State of "Attentiveness" in Allameh Hasan Zadeh Amoli’s Mystical Journey . Anwar-e Ma`rifat, 2025; 13(1): 7-20