Anwar-e Ma`rifat, Volume 2, Issue 1, No 5, Year 2025 , Pages 25-36

    The Idea of the Movement of the Ardent Desire: Doubts, Challenges and Their Responses

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Sayyed Yadullah Yazdanpanah / Graduate of level four of Seminary and assistant professor of Encyclopedia of Islamic rational sciences, IKI
    Abstract: 
    The category of "movement" is one of the fundamental human thoughts which has always been discussed, analyzed and explained through philosophical, theological, mystical and scientific approaches. The most profound philosophical interpretation is presented in Mulla Sadra's ontological system, called "substantial movement". All these studies share the point that the nature, components and requirements of movement are specific to the state of nature. In the meantime, the advent of Ibn Arabi and commentators of his school in 7th century ('AH') caused a great development in this field and the theory of "Movement of the ardent desire" was explained in the form of descriptive and analytical propositions and on the basis of individual unity of existence, inspired by Quranic verses, hadiths and unveiling through knowledge by personal experience. It became clear that movement is absolutely "based on ardent desire", its starting point is divine areal region, its scope is all determinations and appearances, and its symbol and manifestation is movement in the state of nature. The acceptance of the idea of "movement of the ardent desire" with such an approach and scope is faced with some questions and doubts. These doubts are divided into three groups: some are related to the nature of movement; others are related to its starting point; and still others are related to its requirements and consequences. Using an analytical-descriptive method, the present paper seeks to discuss and respond to these challenges, which leads to the fact that the scope and affirmative role of the doctrine of "movement of the ardent desire" play role in the manifestation of determinations, based on Ibn 'Arabi's interpretation with the very out-of-ardent-desire identity. On the contrary, the theory of philosophical movement will be called into doubt.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :«حرکت حبّی» شبهات، چالش‌ها و پاسخ آنها
    Abstract: 
    مقولة «حرکت» از اندیشه های بنیادین بشری است که همواره مطرح بوده و با رویکردهای فلسفی، کلامی، عرفانی و علمی تحلیل و تبیین شده است. عمیق ترین تفسیر با نگاه فلسفی، در دستگاه وجودشناختی ملاصدرا به نام «حرکت جوهری» ارائه شده است. نقطة مشترک تمام این بررسی ها این بوده که هویت حرکت، مؤلفه ها و لوازم آن مخصوص نشئة طبیعت است. در این میان، در قرن هفتم با ظهور ابن عربی و شارحان مکتب او، در این عرصه انقلابی رخ داد و نظریة «حرکت حبی» بر پایة وحدت شخصی وجود با الهام از آیات، روایات و کشف حق الیقینی در قالب گزاره های توصیفی و تحلیلی بیان گردید و معلوم شد که حرکت، مطلقاً «حبی» بوده و نقطة آغاز آن صُقع ربوبی است، گسترة آن هم تمام تعینات و ظهورات بوده و حرکت در نشئة طبیعت نمود و جلوة آن است. پذیرش «حرکت حبی» با این رویکرد و دامنة گسترده، با پرسش ها و تردیدهایی مواجه است. این تردیدها سه دسته است: برخی ناظر به اصل حرکت، برخی دیگر ناظر به نقطة آغاز و موطن آن، و برخی نیز ناظر به لوازم و تبعات آن است.     هدف این پژوهش طرح چالش ها و پاسخ به آنها با روش «تحلیلی و توصیفی» است. با طرح شبهات و پاسخ به آنها، نتیجه این خواهد بود که آموزة «حرکت حبی» با تفسیر ابن عربی با همان هویت حبی، دامنه و نقش ایجادی آن در ظهور تعینات نقش آفرینی خواهد کرد. در مقابل، نظریة حرکت فلسفی مورد تردید واقع خواهد شد.
    References: 
    • ابن‌تركه،‌ صائن الدين علي (1381)، تمهيدالقواعد، تصحيح سيدجلال‌الدين آشتياني، قم، بوستان كتاب.
    • ــــــــــــــــ (1424ق)، تمهيد القواعد، تصحيح و تعليقة حسن رمضاني، بيروت، مؤسسة ام القري.
    • ابن‌عربي، محيي‌الدين (بي تا)، الفتوحات المکیة، (4 جلدي)، بيروت، داراحياءالتراث العربي.
    • ــــــــــــــــ (1400ق)، فصوص الحكم، تعليقة ابوالعطاءعفيفي، چ دوم، بيروت، دارالكتاب العربي.
    • بلخي رومي، جلال‌الدين محمد (1375)، مثنوي معنوي، تصحيح قوام‌الدين خرمشاهي، تهران، ناهيد.
    • جامي، عبدالرحمن (1379)، بهارستان و رسائل جامي، مقدمه و تصحيح اعلاخان افصح‌زاد، تهران، ميراث مكتوب.
    • ــــــــــــــــ (1370)، نقدالنصوص في شرح نقش الفصوص، تصحيح ويليام چتيك، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
    • جندي، مؤيدالدين (1381ش)، شرح الفصوص الحكم، تصحيح سيدجلال‌الدين آ شتياني، چ دوم، قم، بوستان كتاب.
    • حسن‌زاده آملي، حسن، (بي‌تا)، گشتي در حركت، تهران، رجاء.
    • عالمي، عبداللطيف (1392)، حركت حبي و نقش آن در ظهور تعينات در مكتب ابن‌عربي، رسالة سطح چهار، قم، حوزة علميه.
    • فرغاني، سعيدالدين (1379)، مشارق الدراري، باتعليقات سيدجلال‌الدين آشتياني،چ دوم، قم، دفتر تبلغات اسلامي.
    • فناري، محمدبن حمزه (1374)،مصباح الانس،به همراه مفتاح الغيب قونوي،تصحيح محمدخواجوي، تهران، مولي.
    • قونوي، صدرالدين (1375)، النفحات الهية، باتصحيح محمدخواجوي، تهران، ا مولي.
    • ـــــــــــــــــ (1417ق)، كتاب الفكوك،‌ ترجمة محمدخواجوي، تهران، مولي.
    • ـــــــــــــــــ (1374)، مفتاح الغيب (چاپ شده همراه مصباح الانس)، تصحيح محمدخواجوي، ، تهران، مولي.
    • قيصري، داودبن محمود (1375)، شرح فصوص الحكم، به كوشش سيدجلال‌الدين آشتياني، تهران، علمي و فرهنگي.
    • يزدان‌پناه، سيديدالله (1382)، رمز و راز تأويل در عرفان، مقالات عرفاني، كنگرة انديشه‌هاي اخلاقي-عرفاني امام خميني، قم، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني.
    • ــــــــــــــــ (1388)، مباني و اصول عرفان نظري، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yazdanpanah, Sayyed Yadullah.(2025) The Idea of the Movement of the Ardent Desire: Doubts, Challenges and Their Responses. Anwar-e Ma`rifat, 2(1), 25-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sayyed Yadullah Yazdanpanah."The Idea of the Movement of the Ardent Desire: Doubts, Challenges and Their Responses". Anwar-e Ma`rifat, 2, 1, 2025, 25-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yazdanpanah, S.(2025) 'The Idea of the Movement of the Ardent Desire: Doubts, Challenges and Their Responses', Anwar-e Ma`rifat, 2(1), pp. 25-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yazdanpanah, S. The Idea of the Movement of the Ardent Desire: Doubts, Challenges and Their Responses. Anwar-e Ma`rifat, 2025; 2(1): 25-36