Anwar-e Ma`rifat, Volume 4, Issue 2, No 10, Year 2025 , Pages 75-91

    قرآن و حدیث، الهام بخش آرای عرفانی نجم الدین رازی در مرصاد العباد

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :قرآن و حدیث، الهام بخش آرای عرفانی نجم الدین رازی در مرصاد العباد
    Abstract: 
    عقل گرایان از دیر باز در ستیزی پنهان، عرفای اسلام را به بهره برداری از تجارب شخصی و حالات معنوی خویش، در تعلیم و ترویج احکام  اسلام، متهم کرده اند. این امر، با ظهور مکتب عشق الهی در نیمة قرن دوم هجری ، به چالشی نو میان فلاسفه و عرفا تبدیل شد. اما با طلوع اندیشه های عرفای بزرگی همچون روزبهان، شیخ اشراق، عین القضات، غزالی، نجم الدین رازی، سعدی، مولانا و حافظ، عرفان اسلامی فرصتی تازة بازیافت تا با استفاده از توانمندی های زبان فارسی، ضمن معرفی خاستگاه اندیشه های خود؛ یعنی قرآن و حدیث، شاهکارهای عرفانی ماندگاری نیز پدید آورد و استحکام جهان بینی خود را به اثبات برساند. نجم الدین رازی، از عرفای مشهور قرن ششم است که نه تنها اندیشه های عرفانی خود را بر اساس روش و محتوای کلام وحی و سنت الهی بیان کرده که الهام بخش بزرگانی چون حافظ بوده است. از نظر رازی، قرآن دو جنبة ظاهری و باطنی دارد. جنبة ظاهری آن، از آن شریعتمداران، و جنبة باطنی آن متعلق به اولیاء و عرفاست. او نثر مرصاد العباد  را به همین شیوه، با اشارت های عرفانی و لطایف قرآنی آمیخته تا نشان دهد کلام آسمانی عرفا، فقط توصیف و بسط تجارب و حالات شخصی صرف نیست. این مقاله در صدد بازکاوی تأثیر قرآن و حدیث در مرصاد العباد نجم الدین رازی است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , .(2025) قرآن و حدیث، الهام بخش آرای عرفانی نجم الدین رازی در مرصاد العباد. Anwar-e Ma`rifat, 4(2), 75-91

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ."قرآن و حدیث، الهام بخش آرای عرفانی نجم الدین رازی در مرصاد العباد". Anwar-e Ma`rifat, 4, 2, 2025, 75-91

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , .(2025) 'قرآن و حدیث، الهام بخش آرای عرفانی نجم الدین رازی در مرصاد العباد', Anwar-e Ma`rifat, 4(2), pp. 75-91

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , . قرآن و حدیث، الهام بخش آرای عرفانی نجم الدین رازی در مرصاد العباد. Anwar-e Ma`rifat, 2025; 4(2): 75-91