Anwar-e Ma`rifat, Volume 4, Issue 2, No 10, Year 2025 , Pages 55-73

    قیام امام حسین‌ علیه السلام؛ عاقلانه یا عاشقانه؟

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Vahid pashaei / Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Faculty of Human Sciences, Bu Ali Sina University / v.pashaei@basu.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :قیام امام حسین‌ علیه السلام؛ عاقلانه یا عاشقانه؟
    Abstract: 
    «عشق» از سنخ گرایش و کشش و به معنای «دوستی شدید» است و بر حقیقی و مجازی قسمت می شود. اما «عقل» ودیعه ای الهی در نفس است که روشن گری و حساب گری کرده، سنخی گرایشی ندارد و محصولات آن گاهی در حوزة «هست و نیست» (عقل نظری) و گاهی در حوزة «باید و نباید» (عقل عملی) طبقه بندی می شود. عقل عملی دارای مراتبی است که شامل عقل مصلحت اندیش (حساب گر) به عنوان مدبّر امور زندگی و عقل ایمانی است. عقل ایمانی هم به متعارف و برین (قدسی) تقسیم می شود. بر اساس عقول سه گانه، سه نوع شخصیت در انسان ها شکل می گیرد که عبارت است از: زیستی و حیوانی، عقلانی، و ربانی. با توجه به معانی «عقل» و «عشق» و شکل گیری شخصیت ها، حالات مختلفی در مصاف عقل و عشق پدید می آید که در بهترین حالت ها اگر مراد از عشق، نوع حقیقی آن و از عقل، عقل برین (قدسی) باشد، هیچ منافاتی در این رابطه وجود ندارد و انسان عاشق در حقیقت، به مقام انسان عاقل دست یافته و حرکت عاشقانة او عاقلانه ترین حرکت است. قیام امام حسین علیه السلام نیز حرکتی بر اساس عقل برین و عشق حقیقی بود که از سوی شخصیتی ربانی و متعالی صورت پذیرفت. مقالة حاضر به روش تحلیلی – توصیفی به ا این موضوع می پردازد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    pashaei, Vahid.(2025) قیام امام حسین‌ علیه السلام؛ عاقلانه یا عاشقانه؟. Anwar-e Ma`rifat, 4(2), 55-73

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Vahid pashaei."قیام امام حسین‌ علیه السلام؛ عاقلانه یا عاشقانه؟". Anwar-e Ma`rifat, 4, 2, 2025, 55-73

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    pashaei, V.(2025) 'قیام امام حسین‌ علیه السلام؛ عاقلانه یا عاشقانه؟', Anwar-e Ma`rifat, 4(2), pp. 55-73

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    pashaei, V. قیام امام حسین‌ علیه السلام؛ عاقلانه یا عاشقانه؟. Anwar-e Ma`rifat, 2025; 4(2): 55-73