صفحهها:
5-16
تاریخ دریافت: 1397/10/03
تاریخ پذیرش: 1398/02/11
چکیده:
از منظر متکلمان و فلاسفة اسلامی، خداوند متعال همة ما سوی الله را خلق و ایجاد کرده است و مخلوقات، حقیقتاً موجودند و انکار کثرات و موجودیت مخلوقات، انکار بدیهیات است. از سوی دیگر، عارفان اسلامی با توجه به نظریة وحدت شخصی وجود، معتقدند مخلوقات، وجود حقیقی ندارند. آنها به مخلوقات، عنوان مظهر و نمود داده اند. در برخی از آثار عرفانی، از مخلوقات به عدم تعبیر شده و برخی از عارفان، واژه های خیال، وهم و اعتبار را برای کثرات و مخلوقات به کار برده اند.
پژوهش حاضر می کوشد به تحلیل عارفان و حکمای متأله دربارة وجود یا عدم بودن مخلوقات و موجودات بپردازد و به این سؤال یا اشکال پاسخ دهد که اگر مظهر و نمود عرفانی، وجود یا عدم نباشد، ارتفاع نقیضان رخ می دهد که امر باطلی است؛ اگر وجود باشد، با سخن عارفان نمی سازد که می گویند نمود، وجود نیست؛ و اگر عدم باشد، انکار بدیهی رخ می دهد و مستلزم عدم خالقیت خداوند و نفی مخلوقات است.
در این مقاله روشن شده است که نزد عارفان، کثرات و مخلوقات از اساس نفی نمی شوند و گرچه بنابر نظریة وحدت شخصیِ وجود، به کثرات و مخلوقات، وجود حقیقی گفته نمی شود، اما این همة مسئله نیست؛ عرفا معتقدند که کثرات و مخلوقات، بالوجود، موجودند؛ یعنی مظاهر و آیات فی نفسه معدوم و بالوجود موجودند؛ از این رو، با وجود نبودن مظهر و نمود، نه ارتفاع نقیضان رخ می دهد، نه انکار بدیهی اتفاق میافتد و نه این مسئله مستلزم انکار خالقیت خداوند متعال است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رمضانی، حسن، واحدجوان، وحید.(1396) وجود یا عدم بودن مظهر عرفانی. فصلنامه انوار معرفت، 7(2)، 5-16
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسن رمضانی؛ وحید واحدجوان."وجود یا عدم بودن مظهر عرفانی". فصلنامه انوار معرفت، 7، 2، 1396، 5-16
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رمضانی، حسن، واحدجوان، وحید.(1396) 'وجود یا عدم بودن مظهر عرفانی'، فصلنامه انوار معرفت، 7(2), pp. 5-16
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رمضانی، حسن، واحدجوان، وحید. وجود یا عدم بودن مظهر عرفانی. انوار معرفت، 7, 1396؛ 7(2): 5-16