انوار معرفت، سال دهم، شماره اول، پیاپی 20، بهار و تابستان 1400، صفحات 17-38

    تبیین نظریه عرفانی تأویل عرضی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سید احمد فاضلی / استادیار گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم / fazeli.seyyedahmad@gmail.com
    چکیده: 
    این مقاله، بر تبیین و اثبات تأویل عرضی در عرفان متمرکز است و از سه نوع تبیین استدلالی، روایی و تنظیری بهره گرفته است. تأویل عرضی، به معنای بازگرداندن معنای کلام الهی، به همۀ وجوه معنایی است که به عنوان مراد جدی خداوند، در عرض یکدیگر قرار دارند. دو استدلال عقلی، یکی از راه علم ازلی و پیشین خداوند، به همة فهم های مختلف از کلام الهی و دیگری، از طریق حقیقت معنای الفاظ، در صورت زدودن پیرایه ها و انصراف های مزاحم، برای اثبات این نوع تأویل ارائه می شود. در بخش روایی، سه مورد از تأویل های عرضی در روایات مورد بحث و بررسی قرار گرفت . روشن شد که فهم معانی مختلف از یک آیه یا کلمه از قرآن کریم، مورد قبول روایات بوده و به اجراء گذاشته شده است. در تبیین تنظیری، به مباحثی چون «قرینه حکمت و اطلاق»، «استعمال لفظ در بیشتر از یک معنا» و «ایهام»، در دانش های دیگر استشهاد و روشن گردید که اراده معانی مختلف از یک کلام، به نحوی مورد پذیرش است. در پایان، به برخی از مهم ترین اشکالات تأویل عرضی پرداخته ایم. نتیجه این مباحث، بدل شدنِ تأویل عرضی، از یک مبنای ذوقی و غیرعلمی، به یک نظریه روشی قابل فهم و علمی است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فاضلی، سید احمد.(1400) تبیین نظریه عرفانی تأویل عرضی. فصلنامه انوار معرفت، 10(1)، 17-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سید احمد فاضلی."تبیین نظریه عرفانی تأویل عرضی". فصلنامه انوار معرفت، 10، 1، 1400، 17-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فاضلی، سید احمد.(1400) 'تبیین نظریه عرفانی تأویل عرضی'، فصلنامه انوار معرفت، 10(1), pp. 17-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فاضلی، سید احمد. تبیین نظریه عرفانی تأویل عرضی. انوار معرفت، 10, 1400؛ 10(1): 17-38