انوار معرفت، سال دهم، شماره دوم، پیاپی 21، پاییز و زمستان 1400، صفحات 33-48

    چیستی خداوند در الهیات فلسفی و عرفانی و سنجش آن با دیدگاه میرزامهدی اصفهانی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حسین عشاقی / دانشیار گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی / oshshaq@yahoo.com
    چکیده: 
    درباره ماهیت خداوند، بین فلاسفه و عرفا یک اتفاق نظر و یک اختلاف وجود دارد: فلاسفه و عرفا هر دو قائل اند که ماهیت خداوند چیزی جز وجود او نیست و خداوند برخلاف ممکنات که دارای دو حیثیت متفاوت وجود و ماهیت اند، ماهیتش با وجودش فرقی ندارد؛ ولی در اینکه وجودی که عین ماهیت خداوند است آیا وجودی است مقید یا لابشرط، بین آنها اختلاف نظر هست. فلاسفه وجود خداوند را مقید به خصوصیات واجب الوجودی می دانند، اما عرفا وجود حق را لابشرط از هر قیدی و خصوصیتی قرار می دهند. در این میان میرزامهدی اصفهانی دیدگاهی را مطرح می کند که نه مورد تأیید عقل است و نه مورد تصدیق آرای اهل بیت. او می گوید «وجود» عین ذات حق نیست، بلکه مخلوق خداست. هدف این پژوهش این است که با شیوه توصیفی و اقامه برهان عقلی و نقلی روشن کند بین این انظار، نظر عرفا درست و شایسته تصدیق است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عشاقی، حسین.(1400) چیستی خداوند در الهیات فلسفی و عرفانی و سنجش آن با دیدگاه میرزامهدی اصفهانی. فصلنامه انوار معرفت، 10(2)، 33-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین عشاقی."چیستی خداوند در الهیات فلسفی و عرفانی و سنجش آن با دیدگاه میرزامهدی اصفهانی". فصلنامه انوار معرفت، 10، 2، 1400، 33-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عشاقی، حسین.(1400) 'چیستی خداوند در الهیات فلسفی و عرفانی و سنجش آن با دیدگاه میرزامهدی اصفهانی'، فصلنامه انوار معرفت، 10(2), pp. 33-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عشاقی، حسین. چیستی خداوند در الهیات فلسفی و عرفانی و سنجش آن با دیدگاه میرزامهدی اصفهانی. انوار معرفت، 10, 1400؛ 10(2): 33-48