صفحهها:
115-130
تاریخ دریافت: 1400/02/04
تاریخ پذیرش: 1400/05/31
چکیده:
ابن عربی عبارات به ظاهر مختلفی در تفسیر نفس رحمانی و تعیین قلمرو آن دارد که ممکن است سبب برداشت نادرست یا حتی انتساب تناقض گویی به وی شود. در بعضی عبارات، نفس رحمانی را به تعین اول، در برخی دیگر به تعین ثانی و در مواضع متعددی، خاص تعینات خلقی اطلاق کرده است. او در عبارات خود، علاوه بر این سه اطلاق، جامعیت نفس رحمانی را مطرح می کند. از کنار هم گذاشتن این موارد و براساس مؤیدات دیگر در کلام او، می توان اثبات کرد که از نظر وی، نفس رحمانی حقیقتی گسترده ای است که از تعین اول آغاز می شود و تا عالم ماده ادامه دارد و شامل فیض اقدس و مقدس است. ابن عربی در برخی عبارات خود، به این مطلب تصریح کرده است که حقیقت نفس رحمانی چیزی جز شمول بر تمام تعینات حقی و خلقی نیست؛ به همین دلیل است که نفس رحمانی را هم واجب و هم ممکن، هم حادث و هم قدیم معرفی کرده است. ازآنجاکه انسان کامل در قوس صعود، با نفس رحمانی اتحاد می یابد و مظهر تامّ همة اسما و صفات می گردد، به انسان هم، نفس رحمانی اطلاق کرده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
توسلی زاده، ابوالفضل، نوروزی، رضا، ایزدی، محسن.(1400) تحلیل تعارض اولیه عبارات ابنعربی درباره قلمرو نفس رحمانی. فصلنامه انوار معرفت، 10(2)، 115-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ابوالفضل توسلی زاده؛ رضا نوروزی؛ محسن ایزدی."تحلیل تعارض اولیه عبارات ابنعربی درباره قلمرو نفس رحمانی". فصلنامه انوار معرفت، 10، 2، 1400، 115-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
توسلی زاده، ابوالفضل، نوروزی، رضا، ایزدی، محسن.(1400) 'تحلیل تعارض اولیه عبارات ابنعربی درباره قلمرو نفس رحمانی'، فصلنامه انوار معرفت، 10(2), pp. 115-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
توسلی زاده، ابوالفضل، نوروزی، رضا، ایزدی، محسن. تحلیل تعارض اولیه عبارات ابنعربی درباره قلمرو نفس رحمانی. انوار معرفت، 10, 1400؛ 10(2): 115-130