انوار معرفت، سال دهم، شماره دوم، پیاپی 21، پاییز و زمستان 1400، صفحات 179-194

    تعریف انسان در ساختار انسان‌شناسی عرفانی ابن‌عربی و آگوستین

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ محمدجواد نیک دل / دکترای ادیان و عرفان مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / Mjnicdel@yahoo.com
    علیرضا کرمانی / دانشیار گروه عرفان مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / Kermania59@yahoo.com
    چکیده: 
    انسان و مسائل مربوط به آن همواره معرکه آرای متفکران بوده است. تعریف انسان یکی از مسائلی است که اندیشمندان مختلف به فراخور اندیشه و فهم خود، بدان پرداخته اند. این نوشتار به روش تحلیلی ـ توصیفی کنکاشی است درباره تعریف انسان در ساختار انسان شناسی عرفانی از نگاه دو اندیشمند بزرگ و تأثیرگذار جهان اسلام و مسیحیت؛ یعنی ابن عربی و آگوستین. تعریف این دو اندیشمند از انسان، بسیار ویژه و متفاوت است. ابن عربی تعریف افلاطون از انسان را نادرست می داند. تعریف او از انسان بر پایه اندیشه «خدا» و «شناخت حق تعالی» استوار است. آگوستین چند تعریف از انسان ارائه می کند که در یکی از آنها با تعریف افلاطون هماهنگ است؛ اما تعریف دیگر او نیز ناظر به اندیشه خداست که در اینجا به گونه ای با ابن عربی هماهنگ است. بااین حال تعریف این دو از انسان، در ساختار انسان شناختی عرفانی خاص خود، تفاوت های بنیادینی با یکدیگر دارند.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نیک دل، محمدجواد، کرمانی، علیرضا.(1400) تعریف انسان در ساختار انسان‌شناسی عرفانی ابن‌عربی و آگوستین. فصلنامه انوار معرفت، 10(2)، 179-194

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدجواد نیک دل؛ علیرضا کرمانی."تعریف انسان در ساختار انسان‌شناسی عرفانی ابن‌عربی و آگوستین". فصلنامه انوار معرفت، 10، 2، 1400، 179-194

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نیک دل، محمدجواد، کرمانی، علیرضا.(1400) 'تعریف انسان در ساختار انسان‌شناسی عرفانی ابن‌عربی و آگوستین'، فصلنامه انوار معرفت، 10(2), pp. 179-194

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نیک دل، محمدجواد، کرمانی، علیرضا. تعریف انسان در ساختار انسان‌شناسی عرفانی ابن‌عربی و آگوستین. انوار معرفت، 10, 1400؛ 10(2): 179-194