صفحهها:
131-148
تاریخ دریافت: 1401/08/23
تاریخ پذیرش: 1402/01/30
چکیده:
یکی از انواع گرایش ها و مکاتب تفسیری «تفسیر عرفانی» است. نگارنده در این نوشتار به دنبال بررسی دیدگاه اندیشمندان معاصر حوزة علمیة قم درباره چیستی و حقیقت تأویل و تفسیر عرفانی است. در مجموع سه رویکرد متفاوت در بین اندیشمندان سده اخیر حوزة علمیة قم درباره «تفسیر عرفانی» و مبانی آن وجود دارد: گروهی به طور مطلق با «تفسیر عرفانی» مخالفت کرده اند. گروهی در عین اختلاف در چیستی تأویل، مبانی «تفسیر عرفانی» را پذیرفته اند. گروه سوم قائل به تفصیل شده اند. در مقاله پیش رو پس از گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای، دیدگاه افراد شاخص این سه گروه درخصوص تأویل و تفسیر عرفانی بررسی شده و برخی از آنها تحلیل و ارزیابی گردیده و در پایان این نتایج حاصل شده است: روش تفسیری باطنیه با روش تفسیری اهل معرفت تفاوت دارد؛ زیرا باطنیه به ظواهر توجه ندارند، اما اهل معرفت راه رسیدن به باطن را ظاهر می دانند و همواره در کنار باطن، بر ارزش ظواهر تأکید کرده اند. تفاسیر عرفانی از باب تداعی معانی نیست، بلکه از باب تعمیق معناست. هرچند بطن نهایی قرآن از سنخ الفاظ و مفاهیم نیست، اما می توان هر بطنی از بطون قرآن را «تأویل» قرآن نامید و بطون معنایی در دایره تفسیر قرار ندارند.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
* این مقاله با حمایت دبیرخانه دائمی کنگرة یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزة علمیه قم و دستاوردها و نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری (ره) تألیف شده است.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مزرئی، رسول.(1401) تأویل و تفسیر عرفانی در نگاه اندیشمندان سده اخیر حوزهی علمیهی قم *. فصلنامه انوار معرفت، 11(1)، 131-148
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رسول مزرئی."تأویل و تفسیر عرفانی در نگاه اندیشمندان سده اخیر حوزهی علمیهی قم *". فصلنامه انوار معرفت، 11، 1، 1401، 131-148
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مزرئی، رسول.(1401) 'تأویل و تفسیر عرفانی در نگاه اندیشمندان سده اخیر حوزهی علمیهی قم *'، فصلنامه انوار معرفت، 11(1), pp. 131-148
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مزرئی، رسول. تأویل و تفسیر عرفانی در نگاه اندیشمندان سده اخیر حوزهی علمیهی قم *. انوار معرفت، 11, 1401؛ 11(1): 131-148