صفحهها:
33-47
تاریخ دریافت: 1395/08/08
تاریخ پذیرش: 1395/12/21
چکیده:
یکی از مسائل مهم عرفان نظری، رابطۀ حق و خلق است. از نگاه عارفان، این رابطه به شکل عینیت در عین غیریت است؛ یعنی حق تعالی از جهتی عین مخلوقات، و از جهتی مغایر با آنهاست. از نگاه ایشان، تنها مصداق بالذات وجود، حق تعالی است و چنین وجودی به سبب نامتناهی بودن، تمام مواطن را پر کرده و هیچ موطنی از او خالی نیست و این سبب عینیت حق تعالی با تک تک تعینات می شود. از سوی دیگر، چنین وجودی به سبب مطلق بودن، فراتر از تمام تعینات و در نتیجه، غیر آنهاست. این رابطه، که یکی از نتایج وحدت شخصی وجود است، سبب به وجود آمدن سؤالات و ابهاماتی شده است. این نوشتار بر آن است تا با تبیین مدعای عارفان و واکاوی آموزه هایی که سبب این نگرش شده، درکی بهتر و مفهومی روشن تر از این رابطه ارائه دهد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مالامیری، محمد علی، مظفری، حسین.(1395) عینیت در عین غیریت حق و خلق از نگاه عرفان نظری. فصلنامه انوار معرفت، 5(1)، 33-47
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد علی مالامیری؛ حسین مظفری."عینیت در عین غیریت حق و خلق از نگاه عرفان نظری". فصلنامه انوار معرفت، 5، 1، 1395، 33-47
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مالامیری، محمد علی، مظفری، حسین.(1395) 'عینیت در عین غیریت حق و خلق از نگاه عرفان نظری'، فصلنامه انوار معرفت، 5(1), pp. 33-47
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مالامیری، محمد علی، مظفری، حسین. عینیت در عین غیریت حق و خلق از نگاه عرفان نظری. انوار معرفت، 5, 1395؛ 5(1): 33-47